تجلیل ولنتاین یا روز عاشقان در افغانستان

«ولنتاین، مناسبتی برای هدیه یک شاخه گل به عزیزترین شریک و همراه زندگی‌ات»

چهاردهم فوریه، گل فروشی‌های شهر نو و چند منطقه دیگر در استان کابل، میزبان برگزاری روز عاشقان یا ولنتاین است - WAKIL KOHSAR / AFP

چهارده فوریه با نام «ولنتاین» یا «روز عاشقان» شناخته می‌شود و در بیشتر کشور‌های جهان، این روز تجلیل می‌شود. افغانستان نیز پس از سقوط رژیم طالبان، از جمله کشورهای تجلیل کننده این روز به شمار می‌رود.

روز عاشقان (ولنتاین)، در شماری از استان‌های افغانستان و به ویژه در کابل، با مراسمی خاص تجلیل می‌شود و جوانان دل باخته، این روز را بهانه قرار می‌دهند و به عزیزترین شریک زندگی یا همراه عاطفی‌‌شان، گل هدیه می‌دهند.

در چهاردهم فوریه، گل فروشی‌های شهر نو و چند منطقه دیگر در استان کابل، میزبان برگزاری روز عاشقان یا ولنتاین است و مغازه‌داران با مزین ساختن فروشگاه‌های خود با گل‌های تازه رنگارنگ، از این روز تجلیل می‌کنند و این گل‌ها را به فروش نیز می‌رسانند.

جنگ، ویرانی، انتحار، انفجار و وضعیت بد اقتصادی در این کشور، نتوانسته است این خوشی‌ها را از شهروندان آن بگیرد. آن‌ها با تحمل تمام این مشکلات، هنوز هم امید به فردا را از دست نداده‌اند و با استقبال از جشن‌ها و رسم‌های شاد، از جمله با تجلیل از این روز، به هر بهایی می‌کوشند تا دریچه‌ای به خوشی را به روی زندگی‌شان باز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم خاموش، پس از سه سال عاشقی، توانسته است با پسر دل‌خواهش نامزد شود و اکنون برای خرید شاخه‌گل برای شریک زندگی‌اش، تصمیم دارد به یکی از گل فروشی‌های شهر نو کابل برود. او در مورد تجلیل از این روز، به خبرنگار اندیپندنت فارسی چنین می‌گوید: «من بسیار خوش هستم که این روز را بهانه قرار داده‌ام تا برای عزیزترین شریک زند‌گی‌ام که نامزدم است، گل خریداری کنم و به او هدیه می‌دهم. می‌دانم که این تحفه ارزش مادی ندارد، اما ارزش معنوی آن برای ما، یک جهان است و پیوند زندگی ما را محکم‌تر می‌سازد.»

بانو خاموش می‌افزاید: «امیدوار هستم که روزی برسد که همه کسانی که عاشق هستند یا توانسته‌اند زندگی مشترک‌شان را با عشق آغاز کنند، از این روز بدون هیچ ترس و نگرانی، تجلیل کنند و به عشق‌شان تحفه بدهند.»

کاکا جلیل، از ساکنان شهر  کابل که ۷۵ سال سن دارد و در یکی از روستاهای دور دست افغانستان ازدواج کرده بوده است، در پاسخ به پرسشی در پیوند با تجلیل از این روز، نظرش را چنین توضیح می‌دهد: «در زمان ما چنین روزی وجود نداشت، یا اگر داشت ما نمی‌دانستیم. اکنون که من در مورد تجلیل از این روز از طریق رسانه‌ها شنیدم و دیدم که جوانان برای نامزدشان گل یا هر تحفه دیگر خریداری می‌کند، بسیار برای من جالب و خوشایند بود. کاش در آن زمان ما هم می‌توانستیم چنین کاری کنیم. اکنون صاحب نوه و نتیجه شده‌ام، و همسرم نیز زنده نیست که برایش گل تحفه دهم. به تمام نامزدداران می‌گویم که با خرید یک شاخه گل، زندگی خود و شریک‌تان را شریک سازید.»

برخی بر این باورند که «روز ولنتاین» زمینه و سابقه‌ای مذهبی در مسیحیت دارد، و برخی نیز آن را مانند بسیاری از دیگر مناسبت‌های مسیحی، برگرفته از رسم‌ها و آیین‌های کهن‌ترِ میترایی به‌شمار می‌آورند. با این حال، روایتی نیز در میان برخی از مردم شایع است که بر مبنای آن، گویا شخصی به نام ولنتاین نخستین کسی بود که برای اولین بار «نامه‌ ولنتاین» را نوشت و هنگامی که در زندان بود، عاشق دختر زندان‌بان خود شد و به عشق خود نرسید. گویا او به هر دلیل و اتهامی که زندانی بود، در ۱۴ فوریه به دار آویخته شد و پس از آن، این روز به نام او ثبت شد. ریشه و زمینه این مناسبت هر چه باشد، مدت‌هاست که همه ساله این روز در بیشتر از کشورهای جهان به شکل گسترده‌ای تجلیل می‌شود، و در سال‌های اخیر، جوانان افغانستان نیز با آن آشنا شده‌اند و می‌کوشند تا با هدیه‌ای به محبوب خود، آن را جشن بگیرند. 

بیشتر از