کمیته بین‌المللی نجات فعالیت بشردوستانه خود در افغانستان را گسترش می‌دهد

کمیته بین‌المللی نجات گفت کارمندان این نهاد به رعایت حجاب (مورد نظر طالبان) متعهدند

به گزارش سازمان ملل، آمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است-InternationalRescueCommittee/Facebook

کمیته بین‌المللی نجات در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، منتشر کرد، گفت در یک ماه گذشته و براساس دستور وزارت صحت عامه (بهداشت) طالبان، فعالیت خود را در بخش بهداشت، غذا و واکنش اضطراری از سر گرفته است. این سازمان فعالیت خود را در اوایل دی‌ماه و پس از صدور فرمان منع تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان، متوقف کرده بود. سازمان بین‌المللی نجات گفت در حال گفت‌وگو با رهبران طالبان است تا تمامی محدودیت‌های وضع‌شده علیه اشتغال زنان لغو شوند.

پس از صدور فرمان منع تحصیل و اشتغال زنان از طرف طالبان، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله چند آژانس وابسته به سازمان ملل متحد، فعالیت خود را در افغانستان متوقف کردند و گفتند در نبود کارکنان زن، نمی‌توانند به کارهای خود ادامه دهند.

سران سازمان‌های بین‌المللی از جمله دو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در سفرهای جداگانه به افغانستان، از رهبران این گروه خواستند فرمان‌های منع تحصیل و اشتغال زنان را لغو کنند تا سازمان‌های مددرسان بتوانند به فعالیت بشردوستانه ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان ملل، آمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و اکنون، ۲۴.۳ میلیون نفر منتظر دریافت کمک‌اند تا بتوانند زمستان سخت افغانستان را پشت سر بگذارند.

کمیته بین‌المللی نجات در اطلاعیه خود افزود وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان نیز به کارکنان زن این سازمان اجازه فعالیت داده است و به همین دلیل، فعالیت‌های این سازمان در دو استان افغانستان از یک ماه پیش آغاز شده و هم‌اکنون نیز جریان دارد.

در اطلاعیه کمیته بین‌المللی نجات آمده است: «ما به گفت‌وگو با مقام‌های [طالبان] ادامه می‌دهیم تا فعالیت‌های خود را در این بخش‌ها در استان‌های دیگر گسترش دهیم و تضمین‌های قابل اعتمادی را بدست آوریم که به کارکنان زن ما اجازه می‌دهد تا با خیال راحت، به کار در سایر بخش‌ها بازگردند.»

این سازمان امدادرسان از سازمان ملل متحد خواست به تلاش‌های خود برای بازگرداندن کارکنان زن به محل کارشان ادامه دهد. کمیته بین‌المللی نجات حدود ۸ هزار کارمند در افغانستان دارد که بخشی از آن را زنان تشکیل می‌دهند. این سازمان تاکید کرد که زنان کارمند در این سازمان، به حفظ حجاب (مطابق تعریف طالبان) متعهدند و هنجارهای محلی را رعایت می‌کنند.

طالبان در اوایل دی‌ماه، با صدور فرمان منع اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی گفتند که رعایت نشدن حجاب اسلامی باعث شد تا این تصمیم گرفته شود.