ادامه مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم؛ مذهبی‌های تندرو، متهم ردیف اول

در تازه‌ترین دور این مسمومیت‌ها، ۳۷ دانش‌آموز دختر روز یکشنبه ۲۳ بهمن مسموم شدند

نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی حاضر نیستند درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم گزارش دقیقی ارائه کنندــ رسا‌نیوز

سایت محلی قم‌نیوز با انتشار یادداشتی، نیرو‌های مذهبی تندرو در قم را متهم ردیف اول مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در این شهر اعلام کرد.

این سایت یادداشتی از نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی، منتشر کرده که در آن آمده این مسمومیت‌ها «تقویت‌کننده ظن ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان» است.

به نوشته مرادی، عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را باید «برهم‌زننده امنیت ملی» دانست و اگر با «تهاجم فرهنگی طالبانی» مقابله نشود، به شکل‌گیری «توده بدخیم سرطانی» منجر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده این یادداشت از مقام‌های مسئول خواسته است تا زمان شناسایی عوامل این مسمومیت‌ها، مدارس در قم غیرحضوری شوند.

این یادداشت در پی تقویت برخی گمانه‌ها مبنی بر تشکیل گروهی از تندرو‌های مذهبی در  قم با هدف ممانعت از تحصیل دختران و تشدید محدودیت‌ها علیه زنان منتشر شده است. سکوت معنادار استاندار قم و اظهار‌نظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر «امنیتی» بودن مسمومیت‌ها، در کنار تداوم این بحران و شناسایی نشدن عوامل آن، این پرونده را با حدس و گمان‌هایی همراه کرده است.

مقام‌های بهداشتی و آموزشی و امنیتی می‌گویند نتوانسته‌اند عامل یا عاملان این مسمومیت‌ها را شناسایی کنند و دقیقا نمی‌دانند این مسمومیت‌ها از چه ماده‌ای ناشی شده‌اند.

از آذر ماه تاکنون در بیش از ۱۰ مدرسه دخترانه شهر قم دست‌کم ۱۵ بار مسمومیت رخ داده که به وخامت حال حدود ۱۴۰ دانش‌آموز منجر شده است. آخرین مورد این مسمومیت‌ها روز یکشنبه ۲۳ بهمن رخ داد که کار ۳۷ دانش‌آموز دختر را به مراکز درمانی کشاند.

اعلام ناتوانی نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی در شناسایی یا بازداشت عوامل این مسمومیت‌ها و سکوت مطلق استاندار قم در این رابطه، این گمانه را در میان خانواده‌های دانش‌آموزان تقویت کرد که عامل این اقدام‌ها یک جریان مذهبی تندرو است که حاکمیت به برخورد یا معرفی آن‌ به افکار عمومی علاقه چندانی ندارد.

در این میان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در نامه‌ای، از مدیران مدارس خواست هوای ناحیه مسموم‌شده و دم و بازدم دانش‌آموزان را در کیسه فریزر نمونه‌برداری و ذخیره کنند.