سخنگوی وزارت امور خارجه: رئیسی چند سند همکاری در چین امضا می‌کند

ناصر کنعانی ادعا کرد: ۳۰ میلیون ایرانی در راهپیمایی سالگرد انقلاب شرکت کردند و اروپا باید این را ببینند

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ نقض غرض است‌ــ ایرنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۴ بهمن، سفر ابراهیم رئیسی به چین را «تحولی بسیار مهم» خواند و نفس این سفر را نشان‌دهنده «وجود عالی‌ترین اراده سیاسی رهبران دو کشور برای مناسبات دو جانبه» دانست.

او این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که آمارها از کاهش سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها در ایران طی ماه‌های اخیر حکایت دارد و آن‌طور که کنعانی می‌گوید، رئیسی قرار است در سفر اخیر خود با مقام‌های چین در خصوص حوزه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی گفت‌وگو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیز اشاره کرد و افزود که سفر رئیسی به این کشور می‌تواند در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌بینی‌شده در این برنامه جهش مناسبی ایجاد کند.

کنعانی در ادامه خبر داد که در ارتباط با برنامه همکاری بلندمدت ایران و چین «توافق‌های متعددی» آماده شده و در دست نهایی شدن است و در چارچوب این سفر، اسنادی بین دو کشور امضا می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد که برنامه بلندمدت همکاری‌های ایران و چین به‌‎رغم تحریم‌های آمریکا، رشد همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را در پی داشته و صادرات ایران به چین در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، حدود ۵۸ درصد افزایش یافته است. او همچنین ادعا کرد واردات از چین در همین بازه زمانی ۴۳ درصد رشد کرده است.

در حالی‌ که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌کوشند کمرنگ شدن روابطشان با چین را لاپوشانی کنند، ماجراهای سفر شی جین‌‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به ریاض و آمار و ارقام سرمایه‌گذاری‌ چینی‌ها در ایران طی یک سال گذشته آشکار می‌کند که چینی‌ها به سمت عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس متمایل شده‌اند.

رئیس‌جمهوری چین در ریاض، بیانیه‌ای مشترک با مقام‌های این کشور امضا کرد و از تهران خواست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای خود همکاری کند. در اقدام بعدی هم خواستار حل‌وفصل اختلاف با امارات متحده عربی بر سر جزایر سه‌گانه شد.

موضوع دیگر رقم توافق برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین است که طی آن قرار بود چینی‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما به گفته علی فکری، معاون وزیر اقتصاد، از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی چینی‌ها تنها ۱۸۵ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کردند.

اکنون ابراهیم رئیسی در حالی با دعوت رئیس‌‌جمهوری چین عازم پکن شده که این کشور برای گسترش روابط با کشورهایی مانند عربستان سعودی خیز برداشته است و مقام‌های حکومت ایران می‌کوشند روابط گذشته با این کشور را حفظ کنند‌؛ با این حال ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه به هیچ‌یک از این موارد اشاره‌ای نکرد.

او در ادامه نشست خود، ادعای «حضور پرشور» حامیان جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن را مطرح کرد و گفت که این پیامی برای کسانی است که دنبال «ایجاد بلوا» در ایران بودند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تصاویر منتشرشده از این برنامه حکومتی مشارکت اندک حامیان حکومت را نشان می‌دهد. با همه این‌ها، کنعانی گفت که اروپایی‌ها باید حضور ۳۰ میلیون ایرانی حامی حکومت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را ببینند و این موضوع را با مردم و رسانه‌هایشان نیز در میان بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، اتحادیه اروپا را به مستقل نبودن متهم کرد و درباره سخنان وزیر خارجه فرانسه که خواستار اقدام جهانی علیه برنامه موشکی ایران شده است، گفت: «این‌گونه اظهارات و اظهارنظرهای فرافکنانه در روند حل‌وفصل مسائل و اختلاف‌نظرها و سوءتفاهم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی تاثیری ندارد.» او در ادامه ادعا کرد که فعالیت‌های موشکی ایران دفاعی و مبتنی بر حقوق قانونی ایران، عرف و موازین و مقررات بین‌المللی‌اند.

به گفته او، کشورهای اروپایی با «محاسبات غلط» علیه جمهوری اسلامی ایران «سیاست نادرست» در پیش گرفتند و در چند ماه گذشته به اصول احترام متقابل، مداخله نکردن در امور داخلی دیگران، متوسل نشدن به فشار و ابزارهای اعمال زور و در اختیار مخالفان و معارضان دیگر کشورها قرار ندادن خاک کشورشان پایبند نبوده‌اند.

کنعانی در خصوص توافق هسته‌ای نیز اروپا را به عمل نکردن به تعهداتش متهم کرد و گفت: «دولت‌های اروپایی ملتزم و متعهد شده بودند خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع سازوکارهایی از جمله اینستکس را تعریف کرده بودند اما متاسفانه ملتزم به تعهداتش نبودند و اقدام لازم را انجام ندادند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره دعوت نشدن حکومت ایران به کنفرانس مونیخ، این اقدام را «نقض غرض و مغایر با اصل بی‌طرفی» خواند و مدعی شد جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی «نقشی مهم، تعیین‌کننده و انکارناپذیر» دارد.

تبادل زندانی با آمریکا

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه از تمایل ایران برای تبادل زندانی با آمریکا سخن گفت و مدعی شد که آزادی باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی سالمند، در پی وخامت حال و بیماری‌ او، نشانه «حسن نیت عملی» حکومت ایران برای تبادل زندانیان بوده است. او افزود: «بارها تاکید کرده‌ایم که ما برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوع‌های دیگر آمادگی داریم. اما متاسفانه اقدام متقابل و تشویق‌کننده‌ای از سوی دولت آمریکا شاهد نبودیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، لابی‌گری وابستگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی تحت عنوان «رایزن اقتصادی» را تایید کرد و گفت که این افراد با هدف گسترش روابط اقتصادی و تجاری در کشورهای حوزه ماموریت مستقر شده‌اند و مراحل اداری و عزیمت شماری دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

میانجیگری عراق در مذاکرات برجام

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره نقش عراق در مذاکرات احیای برجام، به گفت‌وگوی فواد حسین با رابرت مالی اشاره کرد و گفت: «ما با دولت آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقیم نداریم اما از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی ایران به‌ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «اگر دولت عراق می‌خواهد در این زمینه نقشی ایفا کند، ما به این کشور دوست و همسایه و برادر با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و از ظرفیت‌های دولت عراق در این رابطه استفاده خواهیم کرد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سپس به مانور نظامی مشترک اسرائیل و ایالات‌متحده آمریکا اشاره کرد و در سخنانی تهدیدآمیز گفت که «هرگونه اقدام ضدامنیتی علیه ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی از سوی ایران با قاطعیت پاسخ داده خواهد شد».

او به حضور پرویز ثابتی، معاون سابق ساواک، در راهپیمایی ضدحکومتی ایرانیان در لس‌آنجلس نیز واکنش نشان داد و گفت: «دولت‌های مدعی حقوق بشر به مامن و ملجا جنایتکاران تبدیل شده‌اند.»

کنعانی درباره احتمال آزادی شهروندان دوتابعیتی با فرمان «عفو» علی خامنه‌ای گفت که در این مورد قوه قضاییه تصمیم‌گیرنده است.

او در واکنش به سفر رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، به عربستان سعودی و کشورهای منطقه هشدار داد که با توصیه‌های دولتمردان آمریکایی دچار «محاسبات غلط» نشوند و رویکردهای منطقه‌ای را قربانی همکاری با طرف‌های غیرمنطقه‌ای از جمله دولت آمریکا نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه از پاسخ به سوال درباره زمان احتمالی سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران طفره رفت و تنها گفت که برنامه‌ریزی‌های فنی در جریان است.