اشیای شخصی هیتلر به قیمت 513 هزار پوند به فروش رسید

تاجر لبنانی این اشیا را به موسسه‌ای یهودی اهدا کرد

در این حراج بیش از ۸۰۰ عتیقه از آلمان به فروش گذاشته شده بود که ۱۴۷ قلم از آن‌ها به دوره آلمان نازی اختصاص داشت. MATTHIAS BALK / DPA / AFP

عبدالله چاتیلای تاجر گفت: «نمی‌خواستم این اشیا به دست نااهلش بیفتد و کسانی با انگیزه‌های نادرست از آن‌ها استفاده کنند.»

تاجری اهل لبنان یادگاری‌های دوران نازی را از مزایده‌ای خریده و به مؤسسه‌ای یهودی اهدا کرده است، تا آن‌ها را از دست نونازی‌ها در امان نگه دارد.

عبدالله چاتیلا،  یکی از سلاطین الماس و املاک است و در ژنو زندگی می‌کند. این تاجر لبنانی، ۱۰ قلم جنس از جمله کلاه خود آدولف هیتلر، جعبه سیگار برگ، و ماشین تحریر و چاپ نقره‌کوب کتاب «نبرد من» هیتلر را به مبلغ۵۱۳ هزار پوند خریداری کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او این اجناس را از حراجی‌فروشی هرمان هیستوریکا در مونیخ خرید.

بنا بر گزارش آسوشیتد پرس، چاتیلا پس از اینکه متوجه می‌شود گروه‌‌های یهودی به حراج این اشیا اعتراض کرده‌اند، اول قصد داشته اشیا را از بین ببرد. ولی بعد تصمیم می‌گیرد به جای این کار آن‌ها را به مؤسسه‌ای یهودی اهدا کرد و با گروه یهودی اسرائیل متحد، کِرِن هاسه‌یود، تماس گرفت.

او به روزنامه سوئیسی لو متان دی‌مانش گفت:‌ «عوام‌‌گرایی راست افراطی و یهودیت‌ستیزی در تمام اروپا و دنیا در حال گسترش است».

«نمی‌خواستم این اشیا به دست نااهل بیفتد و کسانی با انگیزه‌های نادرست از آن‌ها استفاده کنند.»

از آنجا که این اجناس مستقیم برای این گروه ارسال می‌شود، آقای چاتیلا خودش اشیایی را که خریده نخواهد دید.

مدیر بخش اروپایی مؤسسه کرن هاسه‌یود گفت هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم که با این اشیا چه کنیم. احتمال دارد آن‌ها را به موزه یادبود یَد وَشِم در اسرائیل بفرستیم که مجموعه‌ای از اشیای مربوط به دوران نازی در آنجا نگهداری می‌شود.

رئیس انجمن یهودیان اروپا، خاخام مناخیم مارگولین، گفت این کار این تاجر او را «به‌شدت تحت تأثیر قرار داده» و این کار را «اقدامی اخلاقی، مهرورزانه، سخاوت‌مندانه و همدلانه» دانسته.

او هم‌چنین گفت آقای چاتیلا قرار است در ماه ژانویه به همراه ۱۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان اروپا از اردوگاه مرگ آشویتس مربوط به جنگ جهانی دوم دیدن کند و در آنجا به او جایزه‌ای اعطا خواهد شد.

آقای چاتیلا یکی از ۳۰۰ پولدار اول در سوئیس است. او در سال ۱۹۷۴ در بیروت و در یک خانواده‌ مسیحی جواهرفروش به دنیا آمد.

در این حراج بیش از ۸۰۰ عتیقه از آلمان به فروش گذاشته شده بود که ۱۴۷ قلم از آن‌ها به دوره آلمان نازی اختصاص داشت.

به‌رغم اعتراضات گروه‌های یهودی، فروش اشیای دوره نازی در آلمان قانونی است، به جز نمادهای نازی مانند صلیب شکسته که فروش‌شان ممنوع است.

مالک حراجی‌فروشی هرمان هیستوریکا، برهارد پاشر، به شبکه تلویزیونی آلمانی ان تی وی گفت بیشتر مشتریان یادگاری‌های دوره نازی موزه‌ها، مجموعه‌های ملی و مجموعه‌داران خصوصی هستند.

او افزود مسئولیت این که این اشیا به دست افراد نااهل نیفتند، بر عهده این حراجی‌فروشی است.

© The Independent

بیشتر از جهان