باقری کنی: با آمریکا پیام مبادله می‌کنیم

واشنگتن و تهران در حالی به تلاش برای احیای مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهند که مخالفان جمهوری اسلامی خواستار خودداری دولت‌های غربی از هرگونه مذاکره با جمهوری اسلامی شده‌اند

 جوزپ بورل یک‌تنه پای احیای توافق برجام ایستاده و همواره تاکید کرده که توافق هسته‌ای تنها راه متوقف کردن برنامه اتمی ایران است - ATTA KENARE / AFP

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی بر تداوم مذاکرات احیای برجام تاکید کرد و خبر داد که مذاکرات در چارچوب تبادل پیام‌ بین دو طرف همچنان ادامه دارد و طرفین در حال ردوبدل کردن دیدگاه‌هایشان‌اند.

با گذشت ماه‌ها از توقف مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی و پس از خیزش سراسری مردم ایران، به نظر می‌رسید کشورهای دنیا روابط‌شان را با جمهوری اسلامی کاهش داده‌اند اما در روزها و هفته‌های گذشته، نشانه‌هایی از شروع مذاکرات بین جمهوری اسلامی و غرب دیده می‌شود؛ نشانه‌هایی چون سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عمان یا سفر وزیر خارجه قطر به ایران که طی آن رسما اعلام کرد از طرف آمریکایی‌ها پیام آورده و کشورش آماده میزبانی مذاکرات است؛ آمریکایی‌ها تا به امروز تمایل خود برای مذاکره با جمهوری اسلامی را در میان تکذیب و سکوت پنهان کرده‌اند.

باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان گفت: «در یک سال و نیم گذشته که مذاکرات جریان داشت، ممکن است سرعت مذاکرات کم یا زیاد شده باشد اما در مذاکرات یک پیوستگی و استمرار داشتیم؛ الان هم به این گونه در جریان است که در چارچوب تبادل پیام‌ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد.»

باقری کنی در این گفت‌وگو، بار دیگر تبادل پیام میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده را تایید کرد و در مورد میانجیگری قطر در این مراودات پیامی گفت: «ما با آمریکا ارتباط مستقیمی نداریم و طبیعی است که تبادل پیام بین ما و آمریکایی ها از طریق یک واسطه صورت می‌گیرد که این واسطه گاه یک کشور اروپایی یا یک واسطه غیراروپایی است؛ ما بر این اساس تبادل پیام بین دو طرف را داشتیم و الان هم این مسئله وجود دارد.»

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، جمعه شب در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، تایید کرد که با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، درباره پرونده توافق هسته‌ای و دیدارهای اخیرش با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده است.

او از وعده رفع تحریم‌های آمریکا در قبال توافق احیای برجام سخن گفت و اشاره کرد که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در صورت اعلام آمادگی جمهوری برای توافق، متعهد می‌شوند تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی رفع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باقری کنی هم گفت جمهوری اسلامی در پاسخ به آمریکا اعلام کرده است که در چارچوبی که خطوط قرمز و منافعش تامین شود، برای نهایی سازی توافق حتی در کوتاه‌مدت هیچ مانعی ندارد.

روز شنبه در حالی که وزیر امور خارجه عراق در آمریکا به سر می‌برد، با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، تلفنی تماس گرفت تا در خصوص «گام‌‎های مرتبط با توافق برای احیای برجام» با هم گفت‌وگو کنند. اتفاقی که نشان می‌دهد ایالات متحده از تمامی همسایگان ایران برای ارسال پیام‌های پی‌در‌پی به جمهوری اسلامی بهره می‌برد.

امیرعبداللهیان روز شنبه در گفت‌وگو با رادیو ان‌پی‌آر آمریکا، گفت که توافق روی میز است. او با تایید گفت‌وگو در مورد تبادل زندانیان در هفته‌های اخیر افزود: «فقط طرف آمریکایی باید مجموعه‌ای از اقدام‌های تکنیکی انجام دهد. احساس می‌کنم آمریکایی‌ها در این موضوع هم سردرگم‌اند. مدام در حال امروز فردا کردن‌اند و موضوع را از این هفته به هفته بعد موکول می‌کنند ولی ما کاملا آماده‌ایم؛ در چارچوب صورتجلسه‌ای که بین ما و طرف آمریکایی از طریق ثالث وجود دارد، ما با طرف آمریکایی توافق کردیم نماینده‌ای را معرفی کند. آن‌ها یکی از مقام‌های کشور انگلستان را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. این نماینده در هفته‌های اخیر به ایران آمد و ما توافق مارس را به‌روز کردیم‌. ما آماده تبادل‌ایم ولی طرف آمریکایی باید مجموعه‌ای از اقدام‌های فنی را انجام دهد. ما منتظر نتیجه اقدام‌های فنی آنان‌ایم.»

این تبادل پیام‌‎های باواسطه میان آمریکا و ایران در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات احیای برجام به‌ظاهر متوقف شده است. آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند ایران این توافق را درحالی که در آستانه نهایی شدن بود، با طرح کردن درخواست‌هایی فراتر از برجام، به توقف کشاند. پس از شروع خیزش سراسری در ایران، نیز آمریکا اعلام کرد که مذاکرات اتمی از اولویت دولت این کشور خارج شده است. کاخ سفید پیش از آن و در روزهای ابتدایی خیزش سراسری در مهرماه تاکید کرده بود شواهدی مبنی بر اینکه توافق احیای برجام «به این زودی‌» حاصل شود، وجود ندارد.

از سوی دیگر، جوزپ بورل مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یک‌تنه پای احیای توافق برجام ایستاده و همواره تاکید کرده که توافق هسته‌ای تنها راه متوقف کردن برنامه اتمی ایران است.

با وجود همه این‌ها، اپوزیسیون خارج از ایران بارها به کشورهای غربی درباره مذاکره با جمهوری اسلامی هشدار داده بودند. شاهزاده رضا پهلوی نیز در نشست آینده جنبش دموکراسی ایران، ادامه گفت‌وگوی غرب با جمهوری اسلامی را دخالت در امور داخلی ایران توصیف کرد و از آنان خواست این مذاکرات را متوقف کنند. او خطاب به کشورهای غربی و آمریکا گفت: «مردم ایران بهترین هم‌پیمانانتان‌اند اما شما همچنان تاکید دارید با کسانی مذاکره کنید که اولین عامل حصر هم‌میهنان ما بودند و هستند.»