گروسی: امیدوارم بتوانم مذاکره با ایران را احیا کنم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو با حکومت ایران را ضروری خواند و گفت پیشرفت در مذاکرات نیز محتمل است

به‌گفته گروسی، تغییرات در مرکز هسته‌ای فردو مستلزم بازرسی‌ بیشتر است و او مایل است زودتر عازم تهران شود - ATTA KENARE / AFP

یک روز پس از موضع‌گیری جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره ضرورت احیای گفت‌وگوهای هسته‌ای، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد روند گفت‌وگوها با حکومت ایران احیا و تقویت شود.

به‌گفته مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون مذاکره با حکومت ایران اوضاع بدتر می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد روز چهارشنبه هشتم فوریه (۱۹ بهمن‌ماه) در گزارشی به‌نقل از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: هرچند تلاش‌های دیپلماتیک در بهترین وضعیت خود قرار ندارد، اما در صورت شکست مذاکرات، شرایط ممکن است به‌سرعت بدتر شود.

به‌گفته گروسی، پیشرفت در مذاکرات با حکومت ایران همچنان محتمل است. او این گفت‌وگوها را ضروری توصیف کرد.

روز دوشنبه نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: «هیچ جایگزین بهتری به‌جز احیای توافق هسته‌ای» نمی‌شناسد.

به‌گفته بورل، برنامه‌ هسته‌ای حکومت ایران به‌اندازه‌ای پیشرفته و خطرناک شده است که هر چه سریع‌تر باید پای میز مذاکره بازگشت. البته در ۲۰ سالی که از عمر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌گذرد، همواره حامیان تعامل با جمهوری اسلامی این موضوع را مطرح کرده‌اند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته هشدار داد که حکومت ایران در حال حاضر به‌اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده برای ساخت چند سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

با این حال، به‌نظر می‌رسد شروع دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای هسته‌ای با حکومت ایران، در شرایط فعلی، آسان نباشد. چرا که از یک طرف جمهوری اسلامی به‌‌‌سبب سرکوب گسترده خیزش سراسری ایرانیان زیر فشار بین‌المللی قرار دارد و از طرفی دیگر، به‌واسطه تشدید همکاری‌های نظامی با روسیه، به‌طور مشخص در تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه، با مواضع سرسختانه‌تر طرف‌های اروپایی رو‌به‌رو است. با این حال واشینگتن فری بیکن هفته گذشته گزارش داد که جورج سوروس و شرکا در اواخر سال گذشته میلادی نشستی برای بررسی احیای مذاکرات با جمهوری اسلامی تحت عنوان «حقوق بشر» ترتیب داده‌اند. براساس این گزارش تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان روزنامه گاردین، بامداد چهارشنبه در گزارشی به‌نقل مدیرکل آژانس نوشت: با توجه به تغییراتی که به‌تازگی حکومت ایران، بدون اطلاع آژانس در مرکز هسته‌ای فردو ایجاد کرده است، لازم است به‌منظور افزایش توان نظارتی آژانس هر چه زودتر به تهران سفر کند.

به‌گفته رافائل گروسی، حکومت ایران نباید این تغییرات را در مرکز فردو ایجاد می‌کرد. انجام این تغییرات قابلیت‌های جدیدی در مرکز هسته‌ای فردو ایجاد می‌کند که مستلزم افزایش بازررسی‌های آژانس خواهد بود.

چهارشنبه هفته گذشته، اول فوریه (۱۲ بهمن) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی به‌دلیل انجام تغییراتی اعلام‌نشده در اتصال دو مجموعه از آبشارهای دستگاه‌های پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم در مرکز اتمی فردو، اعتراض کرد.

زمزمه‌ها از ضرورت از سرگیری دوره تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران در حالی است که بعد از شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، بارها گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی از کشورهای غربی خواسته‌اند با توجه به سرکوب گسترده اعتراض‌ها، هرگونه مذاکره با حکومت ایران متوقف و در برابر سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی از کشورهای غربی اخراج شوند.

با این حال نه آمریکا و نه اروپا که طرف‌های اصلی مذاکرات با جمهوری اسلامی به‌شمار می‌روند، تا کنون حاضر نشده‌اند پایان مذاکره و تعامل با جمهوری اسلامی را اعلام کنند.

بیشتر از جهان