فرهاد و فرزاد طه‌زاده به محاربه و افساد فی الارض متهم شدند

کیفرخواست پرونده این دو برادر صادر و پرونده آن‌ها به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع شده است

دو برادر معترض در حالی با این اتهام‌ها مواجه شده‌اند که وکلایشان تا همین چند روز پیش به پرونده آنان دسترسی نداشتندــ‌ Twitter:/@AtenaDaemi

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیفرخواست پرونده فرهاد و فرزاد طه‌زاده، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری صادر و پرونده آن‌ها به شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع شده است. این دو برادر ساکن اشنویه چندی پیش در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان بابت محاربه و افساد فی الارض تفهیم اتهام شده بودند. پیش‌تر، از اتهام محاربه به هیمن شاهی، دیگر فرد حاضر در این پرونده، نیز خبرهایی منتشر شده بود.

هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده برادران طه‌زاده نوشت که فرهاد و فرزاد چندی پیش، در پرونده‌ای مشترک با هیمن شاهی، بابت اتهام‌های محاربه و افساد فی الارض در شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه تفهیم اتهام شدند و پس از صدور کیفرخواست، پرونده آن‌ها به شعبه سوم دادگاه انقلاب این شهر ارجاع داده شد. مسعود شمس‌نژاد و صالح نیکبخت، وکلای انتخابی فرهاد و فرزادند و این دو برادر معترض در حالی با این اتهام‌ها مواجه شده‌اند که وکلایشان تا همین چند روز پیش به پرونده آنان دسترسی نداشتند.

در حالی که جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته در حال اجرای نمایش عفو عمومی و آزادی برخی از زندانیان سیاسی بوده است، وارد کردن فشار و اتهام‌های واهی بر بازداشت‌شدگان خیزش سراسری کماکان ادامه دارد و دستگاه قضایی همچنان تعداد زیادی از متهمان را به محاربه و افساد فی الارض متهم می‌کند که خطر صدور حکم اعدام برای آنان را افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد و فرزاد طه‌زاده در اعتراض‌های سراسری اشنویه بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شدند. از مصادیق اتهام‌های این افراد  اطلاعی در دست نیست. هیمن (کاروان) شاهی و شهرام معروف‌مولا نیز از جمله دستگیرشدگان اعتراض‌های اشنویه‌اند که هم‌اکنون در زندان ارومیه با اتهام‌های سنگینی نظیر محاربه مواجه‌اند.

هیمن (کاروان) شاهی، ۲۳ ساله، مهر ۱۴۰۱ در اشنویه بازداشت شد. پرونده او تاکنون دو بار در دادگاه مطرح شده است. اتهام‌های او که در دادگاه انقلاب ارومیه مطرح شدند، عبارت‌اند از اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت داخلی، محاربه، افساد فی‌الارض، اخلال در نظم عمومی کشور، مشارکت در تحریق و تخریب عمدی اموال دولت، بانک سپه و رفاه و تمرد از ماموران حین انجام وظیفه. او در تمام این مدت از حق دسترسی به وکیل محروم بود. هیمن متاهل و دارای یک فرزند سه ماهه است. او مدتی پیش پدرش را از دست داده و سرپرست خانوار است. به خانواده‌ او گفته شده بود حکم قطعی‌اش روز اول دی‌ صادر خواهد شد.

این بازداشت‌شدگان خیزش سراسری شهر اشنویه در زندان مرکزی ارومیه تحت بازداشت‌اند. پیش از این برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی جمهوری کشتار این افراد را برای اعتراف اجباری مقابل دوربین تحت فشار گذاشته‌اند. وزارت اطلاعات روز دوشنبه ۱۰ بهمن، بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر شهر اشنویه از جمله هیمن شاهی را احضار و تحت فشار شدید قرار داد تا به اتهام‌هایی که به آنان نسبت‌ داده شده است، اعتراف و مقابل دوربین‌های بازجو-خبرنگاران صداوسیما درخواست بخشش و ندامت کند.

ماموران اطلاعات به بازداشت‌شدگان قول تخفیف در مجازات داده و گفته‌اند اگر مصاحبه کنید، برایتان تخفیف می‌گیریم اما این بازداشت‌شدگان از مصاحبه و شرکت در سناریو تکراری اعتراف اجباری سر باز زده و زیر بار اعتراف اجباری نرفته‌اند.