مرز ترکیه و ارمنستان، برای اولین‌بار در ۳۵ سال گذشته، باز شد

یک دیپلمات ارشد ترکیه از «یاری سخاوتمندانه مردم ارمنستان» تشکر کرد

Yasin AKGUL / AFP

یک ایستگاه مرزی در مرز ترکیه و ارمنستان برای اولین بار طی ۳۵ سال گذشته گشوده شد تا به زلزله‌زدگان جنوب ترکیه کمک رسانده شود. خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه و یک دیپلمات این کشور این خبر را تایید کردند.

سردار قیلیچ،‌ فرستاده ویژه ترکیه به ارمنستان، عکس‌هایی را از کامیون‌هایی منتشر کرد که وارد ایستگاه مرزی «علی‌جان» می‌شوند و از رودخانه ارس که مرز ترکیه و ارمنستان است، گذر می‌کنند.

قیلیچ با تشکر از مقام‌های ارمنستان گفت که او همیشه یاری سخاوتمندانه مردم ارمنستان برای بهبود مصائب مردم ترکیه در منطقه زلزله‌زده را به‌خاطر خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آناتولی یادآوری کرد که این ایستگاه مرزی آخرین بار در سال ۱۹۸۸ گشوده شده بود:‌ زمانی که هلال احمر ترکیه از آن استفاده کرد تا برای زلزله‌زدگان ارمنستان کمک ارسال کند.

رهبران ترکیه و ارمنستان سال گذشته در نشستی در اروپا دیداری غیررسمی داشتند. وزرای خارجه ایروان و آنکارا سپس دیداری مجزا داشتند که هدف از آن بهبود دهه‌ها خصومت عنوان شد که اخیرا به علت جانبداری ترکیه از جمهوری آذربایجان در منازعات جنگی قفقاز بیشتر هم شده است.

روابط دیپلماتیک ایروان و آنکارا از دهه ۱۹۹۰ تاکنون قطع بوده است. یکی از دلایل اصلی اختلاف‌های داخلی دو کشور، تعابیر مختلف آن‌ها از کشتار بیش از ۱.۵ میلیون ارمنی در حوالی سال ۱۹۱۵ به دست امپراتوری عثمانی بوده است. ارمنستان همراه با خیلی از کشورها از جمله آمریکا این واقعه را نسل‌کشی می‌دانند، اما ترکیه آن‌ را بخشی از رویدادهای جنگی می‌داند که شامل دو طرف می‌شده است. آنکارا می‌گوید کشتارها هدفمند و علیه ارمنی‌ها نبوده‌اند و عدد ۱.۵ میلیون را نیز قبول ندارد. این در حالی است که بسیاری از روشنفکران و تاریخدانان ترکیه نیز در سال‌های اخیر نسل‌کشی ارمنی‌ها را به‌عنوان حقیقتی تاریخی پذیرفته‌اند. از جمله این تاریخدانان تانکر آکچام و اومیت کورت‌ هستند که به ترتیب متولد استان‌های اردهان و غازی‌عنتاب ترکیه‌اند و در کتاب «روح قوانین: غارت ثروت در نسل‌کشی ارمنستان» به ابعاد مختلف این فاجعه پرداخته‌اند.

بیشتر از جهان