مردم گالیکش حصر مولوی گرگیج را شکستند

مولوی گرگیج: «غیرت و همت شما جوانان ستودنی است.»

مولوی گرگیج پس از آنکه طی هفته‌های گذشته با فشارهای امنیتی، حصر و ممنوع‌المنبری مواجه بود، روز جمعه با همراهی مردم به محل برگزاری نماز جمعه رفت. او در سخنرانی خود از حضور مردم ترکمن و بلوچ تشکر کرد و گفت: «غیرت و همت شما جوانان ستودنی است.»

مولوی گرگیج در جمع نمازگزاران با اشاره به افزایش فقر، تورم و مشکلات اقتصادی در جامعه، گفت: «انسان فقیر شود، دین خود را هم می‌فروشد و قدرت و مال انسان‌ها را طغیانگر می‌کند. انسان هرچه‌قدر قدرتمند باشد، باید تصور و فکرش این باشد قدرت خدا بالاتر از او است.»

او همچنین خطاب به معترضانی که در این روزها از او حمایت کردند و با وجود سرمای شدید و برف، در این مراسم شرکت کردند، گفت: «از جوانان و مردم غیور ترکمن و بلوچ به‌خاطر حضور و حمایتشان تشکر می‌کنم و از مشکلات مردم ترکمن باخبر هستم و برای حل مشکلاتشان دعا می‌کنم. من خواسته‌های شما را می‌شنوم‌ و می‌بینم و به امید خدا به خواست شما رسیدگی می‌شود.»

محمدحسین گرگیج همچنین ضمن همدردی با زلزله‌زدگان در ترکیه و سوریه، گفت: «زلزله ترکیه و سوریه بسیار تکان‌دهنده بود که چندین هزار انسان از بین رفت و ساختمان‌ها تخریب شدند و زلزله و سرما هر دو مصیبت هستند که در خوی هم وضعیت این چنین است و‌ مردم گرفتار هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی گرگیج طی هفته‌های گذشته، با فشارهای شدید امنیتی روبرو بوده است و مقام‌های امنیتی او و خانواده‌اش را تهدید کرده‌اند.

جمعه ۲۱ بهمن‌ماه، معترضان بلوچ و ترکمن گالیکش در استان گلستان همراه با معترضان در زاهدان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع که با تحصن مقابل منزل مولوی گرگیج آغاز شد، در نهایت، به شکسته شدن حصر و حضور این روحانی در نماز جمعه منجر شد. پس از نماز جمعه، نیز اعتراض‌ها و تجمع مردم گالیکش در شهر ادامه یافت.

از هفته‌های گذشته و پس از اعمال فشارها و محدودیت‌های جمهوری اسلامی بر مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت این شهر، بسیاری از مردم در حمایت از او، مقابل خانه این روحانی تجمع کرده و در واکنش به فشارهای امنیتی علیه اهل سنت و فعالان و روحانیون آن شعار سر دادند. در تجمع روز جمعه اهالی گالیکش، برخی از معترضان پلاکاردهایی با نوشته‌های «ترکمن و بلوچ متحدند در فریادشان متفق‌اند»، «ما ترکمن و بلوچ جان‌فدایان مولانا گرگیج هستیم» و «آزادی بیان برای مولانا گرگیج؛ رهبر مذهبی که هیچ‌گاه مواضعش عوض نشد» به همراه داشتند. معترضان در این تجمع همچنین شعار «آزادی عقیده حق مسلم ماست» سر دادند.