بریتانیا: روسیه در ازای پهپاد به ایران قطعات پیشرفته نظامی می‌دهد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در پارلمان کشورش گفت: «ایران به یکی از حامیان نظامی عمده روسیه تبدیل شده است»

جمهوری اسلامی به ارائه پهپاد به روسیه اذعان کرده است- REUTERS/Vyacheslav Madiyevskyy

وزیر دفاع بریتانیا گفت که روسیه قصد دارد در ازای قطعات نظامی پیشرفته، از ایران صدها پهپاد دریافت کند. 

بن والاس، روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر، در سخنانی که در پارلمان بریتانیا درباره جنگ روسیه در اوکراین ایراد کرد، گفت: «ایران به یکی از حامیان نظامی عمده روسیه تبدیل شده است.»

وزیر دفاع بریتانیا گفت: «در ازای دریافت بیش از ۳۰۰ پهپاد انتحاری، روسیه اکنون قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته در اختیار ایران بگذارد.» او گفت که این اقدامی هم امنیت خاورمیانه و هم امنیت جامعه بین‌الملل را تضعیف می‌کند. 

پیش‌تر، روز سه‌شنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست منطقه‌ای «بغداد ۲» در اردن، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ملاقات و گفت‌وگو کرد. 

بورل پس از این دیدار در توییتی ضمن تاکید بر اینکه روابط ایران و اتحادیه اروپا در معرض «نابودی» است، بر ضرورت «توقف فوری حمایت نظامی جمهوری اسلامی از ارتش روسیه و پایان سرکوب داخلی در ایران» نوشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرکوب خشونت‌آمیز ایرانیانی که در سه ماه گذشته در شهرهای سراسر ایران علیه جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند، مذاکرات ایران و غرب برای احیای برجام را به حاشیه رانده است و مقام‌های غربی بارها گفته‌اند که اولویتشان حمایت از مردم معترض است و نه مذاکرات بر سر پرونده اتمی تهران. 

در این مدت، مسئله ارائه پهپاد و موشک از ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین، واکنش کشورهای اروپایی را برانگیخت و موجب شد تا تحریم‌هایی جداگانه را علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با ساخت تسلیحاتی اعمال کنند که گفته می‌شود با مسئله ارائه پهپاد به روسیه ارتباط دارند.  

جمهوری اسلامی به عرضه پهپادهای نظامی به مسکو اذعان کرده است، اما ادعا می‌کند که آن‌ها را قبل از شروع جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. کشورهای غربی این ادعا را رد می‌کنند و تهران را به دروغگویی متهم می‌کنند. 

روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به زیرساخت‌های تامین انرژی در اوکراین استفاده کرده است و این حمله‌ها تاکنون موجب قطع جریان برق و آب در بخش‌های وسیعی از اوکراین شده است.