۲۰ فارغ‌التحصیل دوره‌های آموزش نظامی از هند به کابل برگشتند

نظام پیشین افغانستان روابط نزدیکی با هند داشت و دانشجویان را برای فراگیری آموزش‌های نظامی به این کشور می‌فرستاد

وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که ۲۰ تن از فارغان دوره‌های آموزش نظامی از کشور هند به افغانستان برگشتند- وزارت دفاع طالبان

وزارت دفاع طالبان چهارشنبه‌شب، ۱۹ بهمن (۸ فوریه)، اعلام کرد که ۲۰ تن از فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزش نظامی از هند به افغانستان برگشتند. 

در اطلاعیه این وزارت طالبان آمده است که این افراد طبق هدایت و رهبری وزارت دفاع، پس از پایان دوره آموزشی نظامی، به کابل برگشتند. 

در این اطلاعیه ادعا می‌شود که این فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزش نظامی اطمینان داده‌اند که برای خدمت به مردم خود آماده‌اند.

در این اطلاعیه ذکر شده است: «در ماه‌های گذشته نیز ده‌ها تن از دانشجویان به کشور برگشتند و به وظایف محوله در وزارت دفاع ملی مشغول شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از عکس‌هایی که وزارت دفاع طالبان منتشر کرد، دیده می‌شود که به این فارغ‌التحصیلان کمک نقدی پرداخت می‌شود. 

نظام پیشین افغانستان که از حمایت کشورهای غربی برخوردار بود، روابط نزدیکی با هند داشت و دانشجویان را برای فراگیری آموزش‌های نظامی به این کشور می‌فرستاد.

با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ شماری از دانشجویان افغان که در هند دوره‌های آموزش نظامی را سپری می‌کردند، در چندین تجمع اعتراضی، از کشورهای اروپایی و آمریکایی درخواست پناهندگی کرده بودند.

این دانشجویان هشدار داده بودند که به‌ دلیل سپری کردن دوره‌های آموزش نظامی در هند به خواست حکومت پیشین، بازگشتشان به افغانستان زیر کنترل طالبان خطرناک است و حتی می‌تواند مرگبار باشد.

هفته گذشته وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که شماری از ژنرال‌ها و نظامیان و مقام‌های حکومت سابق افغانستان با مولوی یعقوب، وزیر دفاع طالبان، و قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، دیدار کردند.

در این دیدار افضل امان، معاون وزارت دفاع در حکومت سابق، نیز حضور یافته بود.

ملا یعقوب در این دیدار تاکید کرده بود که طالبان  به تامین امنیت مقام‌ها و نظامیان سابق متعهدند.

پاکستان از حامیان اصلی طالبان برای دستیابی این گروه به قدرت در افغانستان بود. مقام‌های پاکستانی حضور هند، رقیب منطقه‌ای این کشور،‌ را در نظام جمهوریت در افغانستان، تهدیدی برای منافع خود می‌دانستند.

در دوران حاکمیت طالبان، حکومت هند ماموریت خود را در افغانستان، به کمک‌های بشردوستانه متمرکز کرده است. 

طالبان به تعامل با کشورهای مختلف تاکید دارند. ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، خرداد سال جاری گفته بود که حکومت آن‌ها مایل است با دهلی‌نو وارد همکاری‌های نظامی و راهبردی شود و برای رسیدن به این هدف، باید نخست سفارت هند در کابل بازگشایی شود.

با سرنگونی نظام جمهوریت، بسیاری از مقام‌ها و نیروهای نظامی افغانستان از ترس حملات تلافی‌جویانه طالبان، کشور را ترک کردند و شماری هم مخفیانه زندگی می‌کنند و می‌کوشنند از کشور خارج شوند.

طی یک سال و نیم حاکمیت طالبان، گزارش‌های متعددی از کشتار نظامیان سابق به دست طالبان منتشر، و باعث شده است که بیشتر نظامیان سابق جرات نداشته باشند به افغانستان برگردند. 

بسیاری از نظامیان سابق افغانستان اینک در کشورهای ایران و پاکستان به سر می‌برند و بیشترشان برای تامین هزینه‌های زندگی خانواده‌های خود، به کارهای شاقه تن می‌دهند.

سال ۲۰۲۱، در نخستین روزهای سلطه طالبان بر افغانستان، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی این گروه، دستور عفو عمومی صادر کرده بود، اما برخی از نیروهای طالبان این فرمان را نادیده گرفتند. 

با روی کار آمدن طالبان، ساختارهای وزاتخانه‌های دفاع، داخله (کشور) و ریاست عمومی استخبارات (اطلاعات و امنیت)، «پاکسازی» شد. بسیاری از کارکنان نظام سابق از کارشان برکنار شدند و به جای آنان، جنگجویان طالب که از آموزش معیاری نظامی برخوردار نیستند، گمارده شدند.

بیشتر از جهان