شایعه انتقال شهروندان افغان به ترکیه؛ ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل

هزاران شهروند افغان از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده‌اند و شماری هم در انتظار خروج از این کشورند

خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان برای کابل در توییتر خود نوشت که شایعه انتقال مردم از فرودگاه کابل به ترکیه حقیقت ندارد- ارسالی به ایندیپندنت فارسی

شماری از ساکنان شهر کابل چهارشنبه شب، ۱۹ بهمن (۸ فوریه)، پس از شایعه انتقال متقاضیان کمک برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه ترکیه، به فرودگاه کابل رفتند.

عکس‌ها و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که ده‌ها تن در قسمت ورودی و داخل فرودگاه کابل حضور دارند و می‌کوشند خود را به هواپیماها برسانند.

یکی از شاهدان عینی این رویداد با ضبط ویدیو می‌گوید: «ازدحام در فرودگاه کابل زیاد است و شایع شده که مردم را به خارج می‌‌برند.»

فیصل، از شهروندان کابل که ساکن محلی نزدیک فرودگاه کابل است، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که شایعه شده بود که یک هواپیمای ترکیه در فرودگاه کابل کسانی را که قصد کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه دارند، به این کشور منتقل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید که پس از پخش این شایعه، شمار زیادی از ساکنان کابل خود را با شتاب به فرودگاه این شهر رساندند.

طالبان برای متفرق کردن افراد به شلیک‌هایی هوایی اقدام کردند.

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، در توییتر خود نوشت که شایعه انتقال مردم از فرودگاه کابل به ترکیه حقیقت ندارد.

او نوشت: «ساعتی پیش برخی از افراد که به فرودگاه کابل رجوع کرده بودند، به دست ماموران محافظت دوباره مرخص شدند. آرزو دارم که به تبلیغات دروغین باور نکنید.»

وزارت خارجه طالبان روز سه‌شنبه، ۱۸ بهمن (۷ فوریه)، گفته بود که برای کمک به قربانیان زلزله در سوریه و ترکیه، کمک نقدی ارسال می‌کند.

وزارت خارجه طالبان ۱۰میلیون افغانی (معادل ۱۱۰هزار دلار) به آسیب‌دید‌گان ترکیه، و پنج میلیون افغانی (معادل ۵۵ هزار دلار) به قربانیان زلزله در سوریه اهدا کرده است.

این وزارت تاکید کرده بود که تیم‌های نجات و خدمات بهداشتی و پزشکی افغانستان آماده کمک به عملیات نجات در مناطق زلزله‌زده‌اند.

حکومت پیشین افغانستان که از حمایت کشورهای غربی برخوردار بود، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون شد. در آن تاریخ هزاران تن از شهروندان افغان نیز به دلیل هراس از حضور طالبان در قدرت، بدون داشتن گذرنامه و سابقه کار با نیروهای خارجی، به فرودگاه کابل رفته بودند.

شماری از این افراد توانستند با استفاده از شلوغی و بی‌نظمی فرودگاه کابل، سوار هواپیماهای نظامی شوند و به کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا منتقل شدند.

در آن زمان ویدیوهایی پخش شد که نشان می‌داد شماری از شهروندان افغان که از قسمت‌های بیرونی هواپیماهای نظامی آویزان شده بودند، پس از پرواز هواپیما، سقوط کردند و جان دادند.

حدود یک سال و نیم است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت، در کنار گسترش فقر و بیکاری، بازداشت، شکنجه و کشتار افراد هم جریان دارد.

هزاران شهروند افغان از ترس طالبان کشور را ترک کرده‌اند و شماری هم در انتظار خروج از این کشورند و نمی‌خواهند زیر سلطه‌ حکومت طالبان به زندگی ادامه دهند.

حکومت طالبان به دلیل انحصار شدید قدرت و وضع محدودیت‌های شدید بر آزادی‌های فردی و شهروندی، به‌ویژه در مورد زنان، با بحران مشروعیت ملی و بین‌المللی مواجه است. 

تا این تاریخ هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان