رئیس پیشین صحت عامه کابل: طالبان برادرم را کشتند

منابع مردمی گفتند که طالبان پس از بازداشت و شکنجه ستار سیرت، او را به قتل رسانده‌اند

 رئیس سابق صحت عامه کابل گفت که برادرش ناصر خالد پس از زندانی شدن، کشته شده است- facebook/khushal.nabizada

خوشحال نبی‌زاده، رئیس سابق صحت عامه (بهداشت و درمان عمومی) کابل، چهارشنبه، ۱۹ بهمن (۸ فوریه)، گفت که برادرش ناصر خالد پس از زندانی شدن، کشته شده است.

او در حساب خود در فیسبوک نوشت: «ناصر خالد برادر جوان‌ترم را سه روز پیش در کابل به دلایلی ‌که به خانواده نگفته‌اند، زندانی کرده بودند و امروز جنازه‌اش را تحویل دادند.»

او جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

طالبان نیز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی عکسی منتسب به ستار سیرت، از نظامیان ویژه حکومت سابق افغانستان، منتشر شده است که نشان می‌دهد که جسدش دو نیم شده است. 

منابع مردمی گفتند که طالبان پس از بازداشت و شکنجه ستار سیرت، او را به قتل رسانده‌اند.

کشتن این نظامی سابق به این شکل، با موجی از انتقادها مواجه شد، اما طالبان در این باره سکوت کردند. 

نیروهای طالبان پس از تحویل دادن جسد زندانیان به خانواده‌های آنان، هشدار می‌دهند که با رسانه‌ها در مورد آثار شکنجه در بدن قربانیان یا کشته شدن آن‌ها در زندان، گفت‌و‌گو نکنند.

اواسط دی، ژنرال ابراهیم جهادیار، معاون اداره پرسنل وزارت دفاع حکومت سابق افغانستان، به دست طالبان کشته شد. طالبان خانواده ژنرال جهادیار را تهدید کرده‌اند که درباره کشته شدن او با رسانه‌ها صحبت نکنند.

شمار زیادی شکنجه و قتل در زندان‌های طالبان رخ می‌دهد، اما به ‌دلیل اختناق و سانسور شدید رسانه‌ها و وحشت مردم، گزارش‌های معدودی از این رویدادها به نشر می‌رسد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، این گروه فرمان عفو عمومی صادر کرد و به مقام‌های دولتی و نظامیان حکومت سابق اطمینان داد که جان و مالشان در امان است و می‌توانند به زندگی در افغانستان ادامه دهند. با این حال، گزارش‌های متعددی از بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان سابق در افغانستان موجود است.

شماری از مقام‌های حکومت سابق از ترس حملات انتقام‌جویانه طالبان به خارج از کشور گریختند و این روند همچنان ادامه دارد. با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، بیشتر مسئولان و کارکنان اداره‌های دولتی به کشورهای پاکستان و ایران مهاجرت کردند و در این کشورها بلاتکلیف مانده‌اند.

شماری از آنان نیز برای دریافت پناهندگی کشورهای اروپایی و آمریکایی درخواست داده‌اند، اما روند رسیدگی به این درخواست‌ها طولانی است.

برخی از نظامیان سابق هم که فرصت نیافتند از افغانستان خارج شوند، در خفا زندگی می‌کنند تا از حملات تلافی‌جویانه جنگجویان طالبان در امان بمانند.

بیشتر از جهان