دولت سیزدهم بودجه زنان سرپرست خانوار را حذف کرد

آمار های دولتی نشان می‌دهد نزدیک به چهار میلیون نفر از زنان ایران سرپرست خانواده‌اند و حدود نیمی از آنها به دلیل شرایط اقتصادی و تورم موجود زیر خط فقر زندگی می‌کنند

خزعلی زنان آزادی‌خواه ایران را به «انحراف» متهم کرده بودــ آفتاب‌نیوز

دولت ابراهیم رئیسی‌، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، هم‌زمان با حذف ردیف بودجه زنان سرپرست خانوار، بودجه تحت اختیار انسیه خزعلی در معاونت امور زنان و خانواده را که مدافع ازدواج کودکان و حجاب اجباری است، افزایش داد.

انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، روز چهارشنبه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، در حاشیه جلسه هیات دولت، افزایش ۵۰ درصدی بودجه معاونت امور زنان را تایید کرد و گفت علاوه بر آن، یک درصد از بودجه تمام دستگاه‌ها هم به اجرای طرح‌های این بخش اختصاص می‌یابد. او افزایش ۵۰ درصدی بودجه این معاونت را «عنایت رئیس‌جمهوری» خواند و مدعی شد که این اعتبار در جهت «گسترش فعالیت زنان» هزینه می‌شود.

خزعلی درباره جزئیات این فعالیت‌ها توضیحی نداد اما در ادامه گفت سند ۲۰۳۰ در ایران به هیچ عنوان اجرا نمی‌شود. او به نقل‌قولی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، استناد کرد و افزود: «ما خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری برای ما ندارد.»

معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم در حالی این ادعا را مطرح کرد که سند ۲۰۳۰ متعلق به کشوری خاص نیست و در سازمان ملل متحد، با هدف توسعه پایدار آموزش جامعه جهانی تدوین شده و یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های آن برابری جنسیتی در همه سطوح است.

انسیه خزعلی زمستان ۱۴۰۰ با دفاع تمام‌قد از قوانین مربوط به حجاب اجباری گفته بود: «دولت برای اجرای قوانین حجاب قاطعانه ورود می‌کند و حجاب باید از اداره‌ها شروع شود.» او یک‌بار هم در دیدار با دانش‌آموزان خردسال دختر، آنان را به ازدواج زودهنگام و فرزندآوری تشویق کرده و از آنان خواسته بود بکوشند فرزندانی مانند قاسم سلیمانی تربیت کنند.

در جریان خیزش سراسری ایرانیان نیز پس از اینکه تعرض‌های جنسی ماموران حکومتی علیه زنان معترض بازتاب وسیعی در رسانه‌ها یافت، انسیه خزعلی در مقام دفاع از نیرو‌های سرکوب بر آمد و به زنان معترض اتهام وارد کرد. او در واکنش‌ به اعتراض‌های زنان آزادی‌خواه گفت: «دشمن به دنبال تخریب جامعه از طریق منحرف کردن زنان است.»

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده در مدت حضور خود در دولت سیزدهم نیز برای به سرانجام رسیدن «لایحه حفظ کرامت زنان» که سال‌ها در مجلس معلق مانده است، تلاش موثری انجام نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموعه عملکرد انسیه خزعلی و همکارانش در معاونت زنان و خانواده نشان می‌دهد که دولت ابراهیم رئیسی با هدف فشار بیشتر بر زنان و تنگ‌تر کردن عرصه‌های اجتماعی بر آنان بودجه این نهاد را افزایش داده است، در حالی که سال‌های گذشته ردیف بودجه اختصاصی نداشت.

هم‌زمان با اختصاص اعتبار ۱۲۴ میلیارد تومانی به مجموعه تحت مدیریت خزعلی و همکارانش، سهم زنان سرپرست خانوار از بودجه سال آینده به صفر رسیده است. این خبر را فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در توییتی اعلام کرد و نوشت: «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یا حمایت از دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده که در دو سال گذشته در قوانین بودجه وارد شده بود، در بودجه امسال حذف شده است.»

این در حالی است که آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد نزدیک به چهار میلیون زن در ایران سرپرست خانواده‌اند و حدود نیمی از آنان به دلیل شرایط اقتصادی و تورم موجود زیر خط فقر قرار دارند.