یک فرمانده افغان‌تبار گروه داعش در پاکستان بازداشت شد

فرد بازداشت‌شده از فرماندهان تحت امر مولوی عبدالمنان، فرمانده جداشده طالبان افغانستان، است

عبدالملک، فرمانده‌ای که اکنون به اتهام فعالیت در گروه داعش بازداشت شده، متحد ملا عبدالمنان نیازی، فرمانده ناراضی طالبان، بودــ @24NewsHD/twitter

بخش مبارزه با تروریسم پلیس ایالت سند پاکستان روز چهارشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) اعلام کرد در عملیاتی در شهر کراچی پاکستان یک فرمانده گروه داعش را بازداشت کرده است. پلیس ایالت سند این فرد را عبدالملک، از فرماندهان تحت امر مولوی عبدالمنان نیازی، فرمانده جداشده از طالبان افغانستان، معرفی کرد. 

تحقیقات اولیه اداره مبارزه با تروریسم ایالت سند پاکستان نشان می‌دهد که این فرمانده داعش در سال ۲۰۱۱ به شاخه منشعب‌شده طالبان افغانستان تحت امر مولوی عبدالمنان نیازی پیوسته بود. پلیس ایالت سند این شخص را در منطقه صنعتی کورنگی شهر کراچی بازداشت کرد. به گزارش پلیس، مقداری اسلحه و گلوله نیز از او ضبط شده است.

گزارش اداره مبارزه با تروریسم ایالت سند نشان می‌دهد که این فرد شهروند افغانستان است اما مدت زیادی است که در کراچی اقامت دارد. پلیس ایالت سند همچنین دریافته که این فرد در ماه رمضان گذشته در پاکستان کمک‌های مالی جمع‌آوری و آن‌ها را برای گروه داعش مستقر در افغانستان می‌فرستاده است. 

در تصویری که اداره مبارزه با تروریسم پاکستان منتشر کرده است، فرد بازداشت‌شده در کنار مولوی عبدالمنان نیازی، از فرماندهان ارشد گروه طالبان، دیده می‌شود. 

ملا عبدالمنان نیازی در دور اول حکومت طالبان مناصبی همچون استانداری قندهار، بلخ و کابل را بر عهده داشت. از او به عنوان سازمان‌دهنده و آمر قتل‌عام هزاره‌ها در سال ۱۳۷۱ در شهر مزارشریف و همچنان مسئول قتل دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در مزارشریف یاد می‌شود. ملا نیازی پس از اعلام مرگ ملا محمد عمر، نخستین رهبر طالبان در سال ۱۳۹۴، همراه با ملا عبدالرسول از سران طالبان و برخی دیگر از رهبران این گروه، از طالبان افغانستان که رهبری آن را ملا اختر محمد منصور معاون ملا محمد عمر، به عهده گرفته بود، جدا شد و شورای جدید طالبان را بنا نهاد و مقابل گروه طالبان (حاکمان فعلی افغانستان) قد علم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا عبدالمنان نیازی اردیبهشت ۱۴۰۰ در یک کمین مسلحانه در هرات زخمی شد و در بیمارستان امنیت ملی کابل درگذشت. به نقل از منابع مطلع، پس از مرگ ملا عبدالمنان نیازی افراد تحت امر او به داعش پیوستند. 

یکی از فرماندهان نظامی تحت امر مولوی عبدالمنان نیازی، عبدالملک بود که اکنون اداره مبارزه با تروریسم ایالت سند پاکستان او را به عنوان فرمانده گروه داعش دستگیر کرده است.

اداره مبارزه با تروریسم ایالت سند اعلام کرد که علاوه بر این فرد، «چهار تروریست یک سازمان ممنوعه (داعش) طی یک عملیاتی اطلاعاتی در شهر لاهور دستگیر شدند». 

داعش اکنون یکی از قوی‌ترین رقبای طالبان افغانستان است و به دردسر بزرگی برای آنان تبدیل شده است. 

بیشتر از جهان