سخنرانی سالانه جو بایدن؛ «حتی یک کلمه در مورد افغانستان گفته نشد»

منتقدان بایدن می‌گویند خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان به دشمنان آمریکا جسارت بخشیده است

بایدن سال ۲۰۲۲ نیز در سخنرانی سالانه خود در کنگره که بیش از یک‌ ساعت طول کشید، از افغانستان یاد نکردــ CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دومین سخنرانی سالانه خود پس از خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از افغانستان که روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن (۷ فوریه) در کنگره آمریکا ایراد شد، از افغانستان تحت سلطه طالبان و ۱۳ سربازی که در جریان عملیات تخلیه در فرودگاه کابل کشته شدند، یاد نکرد.

مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، ساعاتی پیش از سخنرانی بایدن، در مطلبی که در مجله هیل منتشر کرد، نوشت که توقع دارد بایدن در مورد اوضاع وخیم افغانستان، فرمان‌های محدودکننده طالبان علیه زنان و وضعیت ناگوار حقوق بشر در این کشور صحبت کند اما بایدن هرچند در مورد تعهدش مبنی بر حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در سراسر جهان سخن گفت، به افغانستان و نقض گسترده حقوق بشر در آن کشور هیچ اشاره‌ای نکرد.

لیندزی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی، روز چهارشنبه در توییتی، در مورد سخنرانی سالانه بایدن نوشت: «رئیس‌جمهوری بایدن ظاهرا افغانستان را فراموش کرده، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که دنیا فراموش نکرده است.»

گراهام افزود که متحدان آمریکا هنوز از خروج فاجعه‌بار بایدن از افغانستان متزلزل‌اند و این عقب‌نشینی دشمنان آمریکا را جسورتر کرده است.

لیندزی گراهام افزود: «حتی یک کلمه در مورد افغانستان گفته نشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارشا بلک‌برن، سناتور ایالت تنسی، هم در توییتی نوشت که جو بایدن آمریکایی‌ها را در افغانستان جا گذاشت و آن‌ها هنوز آنجا هستند. او افزود که این عملکرد بایدن هرگز فراموش نخواهد شد. این نماینده سنای آمریکا توضیح بیشتری نداد اما ظاهرا منظور او رها شدن شماری از شهروندان آمریکا و دیگر کشورها در جریان عملیات تخلیه نظامی کابل است که دونالد ترامپ نیز بارها از آن انتقاد کرده است.

جو بایدن در سخنرانی خود با تاکید بر تداوم حمایت آمریکا از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه گفت دولت ایالات متحده تا هر زمان که ممکن باشد، از اوکراین پشتیبانی می‌کند. شماری از آگاهان سیاسی و منتقدان دولت بایدن پس از این سخنان عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و سپردن این کشور به طالبان را یادآوری کردند و گفتند دیگر هیچ‌کدام از متحدان آمریکا حمایت همیشگی ایالات متحده را باور نمی‌کنند.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در توییتی در مورد سیاست خارجی دولت بایدن، نوشت که خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از افغانستان از شکست‌های دولت بایدن است. پنس تهاجم روسیه به اوکراین، تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران و شلیک دوباره موشک‌های کره شمالی را از دیگر ناکامی‌های دولت بایدن در سیاست خارجی برشمرد.

در همین حال کوری میلز، نماینده کنگره آمریکا، با انتقاد از سخنرانی بایدن اشاره کرد که او از سربازان آمریکا که در جریان تخلیه نظامی کابل در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ در حمله انتحاری داعش کشته شدند، یادی نکرده است. او در توییتی نوشت: «حتی اگر بایدن فراموش کرده باشد که ۱۳ قهرمان شجاع ما طی عقب‌نشینی ناموفق او از افغانستان جان باختند، ما فراموش نخواهیم کرد.»

بایدن سال ۲۰۲۲ نیز در سخنرانی سالانه خود که اول مارس در کنگره ایراد شد و بیش از یک‌ ساعت طول کشید، از افغانستان یاد نکرد.

منتقدان بایدن او را به عملکرد ضعیف و ناموفق در سیاست خارجی متهم می‌کنند و می‌گویند خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان به روسیه جرئت داد به اوکراین حمله کند. به باور منتقدان بایدن، داعش، القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی پس از خروج آمریکا از افغانستان قدرتمندتر شده‌اند و منافع آمریکا با تهدید حملات تروریستی مواجه است.

بایدن برخلاف منتقدان، معتقد است آمریکا توان ضربه زدن به گروه‌هایی را که می‌کوشند منافع آمریکا را هدف قرار دهند، دارد و تروریست‌ها هیچ جا در امان نیستند. او اواخر ژوییه، هنگام اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، گفته بود: تروریست‌ها هرجا باشند، نیروهای آمریکایی آنان را ردیابی و نابود می‌کنند.

بایدن در پاسخ به انتقادها از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که دیگر به حضور در داخل افغانستان نیازی نیست، چون نیروهای آمریکایی این توانایی را دارند که فعالیت‌های خرابکارانه را از راه دور رصد کنند.

بیشتر از جهان