در مراسم پرهیجان گرمی ۲۰۲۳ چه گذشت؟

بیانسه،‌ هری استایلز، لیزو، بانی ریت و تیلور سوییفت مهم‌ترین جوایز این رقابت در عرصه موسیقی را از آن خود کردند

شصت‌وپنجمین دوره اهدای جوایز موسیقی گرمی در مراسمی پرشور و با رقابتی تنگاتنگ بین هنرمندان شناخته‌شده، برگزار شد.

این مراسم که هر سال چهره‌های پرطرفدار عرصه موسیقی را دور هم جمع می‌کند، یکشنبه پنجم فوریه (۱۶ بهمن) نیز صحنه حضور هنرمندان عرصه موسیقی‌ بود که با لباس‌های متفاوتشان، توجه دوربین‌ها را در لس‌آنجلس به خود جلب می‌کردند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، یکی از شگفتی‌سازان این دوره جایزه گرمی،‌ بیانسه بود. این خواننده که پیش از این نیز رکورددار جوایز در تاریخ گرمی بود، با کسب برتری در چهار رشته از رقبایش پیشی گرفت. او اکنون با در اختیار داشتن ۳۲ جایزه گرمی پرافتخارترین هنرمند این مسابقات شناخته می‌شود.

بیانسه که با آلبوم خود به نام «رنسانس» توانست چهار جایزه گرمی به دست آورد، در یک سخنرانی احساسی، از والدینش، جی‌زی (همسرش) و فرزندانش قدردانی کرد و گفت: «می‌خواهم از خدا برای محافظتش از من، تشکر کنم. خدایا شکرت!»

هری استایلز نیز یکی دیگر از چهره‌های گرمی ۲۰۲۳ بود. او توانست برای آلبوم «خانه هری» جایزه بهترین آلبوم سال را که از مهم‌ترین جوایز گرمی محسوب می‌شود، به دست بیاورد. این خواننده بریتانیایی جایزه آلبوم آوازی پاپ را نیز برنده شد.

استایلز در سخنرانی خود پس از دریافت جایزه گفت که از افراد بسیاری الهام گرفته است. او تاکید کرد: «در زمان‌های مختلف زندگی‌ام، من به همه افراد در رشته‌های مختلف موسیقی گوش داده‌ام. این بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که چیزی به نام بهترین وجود ندارد.»

او در حالی این اظهارات را بیان کرد که برخی کارشناسان از او انتقاد می‌کنند ترانه‌هایش تنها تقلیدی ضعیفی از خواننده‌های بهتر است، بدون اینکه صدای خاص یا متمایزی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن نوبت لیزو بود که با ترانه‌ای به نام «درباره زمان لعنتی» جایزه مهم بهترین ضبط سال گرمی را از آن خود کند.  ترانه‌های این خواننده رپ به ترویج باور به خود و دوست داشتن خود معروف‌اند. این خواننده سیاهپوست آمریکایی در سخنرانی پرشوری گفت: «من می‌خواستم دنیا را به جای بهتری تبدیل کنم. برای این تغییر باید کاری می‌کردم. حالا به اطرافم نگاه می‌کنم و می‌بینم که ترانه‌هایم درباره دوست داشتن بدن و احساس راحتی در پوست خود و سایر احساس‌های خوب‌اند.»

در ادامه این مراسم، سامارا جوی، خواننده جاز، جایزه بهترین هنرمند جدید را برنده شد. او که دو آلبوم به عنوان هنرمند اصلی منتشر کرده است، در گرمی امسال جایزه بهترین آلبوم آواز جاز را نیز دریافت کرد.

بانی ریت، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی، هنرمندی بود که توانست از رقبای سرشناسی مانند ادل، سوییفت و بیانسه سبقت بگیرد و با اثری به نام «درست مثل آن» جایزه معتبر بهترین ترانه سال را بگیرد. او دو جایزه گرمی دیگر نیز برنده شد.

در مراسم گرمی امسال، وایولا دیویس، بازیگر، تهیه‌کننده و نویسنده، موفق شد جایزه بهترین کتاب صوتی را به دست بیاورد. او اکنون جزو هنرمندانی است که چهار جایزه مهم امی، گرمی، اسکار و تونی را برنده شده‌اند و در اصطلاح «اگوت» EGOT دارند.

ادل، خواننده‌ای که پیش‌بینی می‌شد در رقابت‌های گرمی امسال جوایز بیشتری به دست آورد، موفق شد برای ترانه «به من سخت نگیر» جایزه بهترین اجرای انفرادی پاپ را کسب کند. ادل برای هفت رشته از بخش‌های رقابتی گرمی ۲۰۲۳ نامزد شده بود.

در ادامه این شب پر از موسیقی،‌ کندریک لامار در سه شاخه بهترین اجرای رپ،‌ بهترین ترانه رپ و بهترین آلبوم رپ به عنوان برنده معرفی شد و گرامافون طلایی را در دست گرفت.

تیلور سوییفت، خواننده و آهنگساز ۳۳ ساله آمریکایی، نیز موفق شد جایزه بهترین موزیک‌ویدیو گرمی را برنده شود. موزیک‌ویدیو تیلور سوییفت به کارگردانی خود او در حالی برنده جایزه گرمی شد که ادل، دوجا کت، بی‌تی‌اس و هری استایلز رقبای او بودند.

یکی بخش‌های قابل‌توجه این دوره از جوایز گرمی این بود که برای اولین بار از جایزه‌ای ویژه‌ با عنوان «ترانه برای تغییر اجتماعی» رونمایی شد. شروین حاجی‌پور، خواننده ایرانی، با ترانه «برای» که به نمادی برای خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است، موفق شد این جایزه مهم را برنده شود.

بیشتر از موسیقی