نگرانی درباره احتمال سونامی به‌دنبال زلزله شدید در ترکیه

آمار کشته‌ها و زخمی‌ها زلزله ترکیه به بزرگی ۷.۸ به سرعت در حال افزایش است

زمین‌لرزه شدیدی که کانون آن جنوب ترکیه بود، خواب بامدادی را از چشمان ساکنان مناطق وسیعی از خاورمیانه و اروپا ربود. این زلزله در سایر کشورها از جمله سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، عربستان سعودی، ایران، یونان، مصر، یونان، اوکراین، بلغارستان و قبرس هم احساس شد.

گزارش‌های محلی از ترکیه حاکی از آن است که برخی ساکنان شهر‌های جنوبی این کشور از جمله قهرمان‌ماش، غازی‌عنتب، بوردور، ملطیه، عثمانیه، دنیزلی، آنتالیا و اسپارتا به‌رغم سرمای هوا و بارش برف در برخی نقاط، از ساعات اولیه صبح به خیابان‌ها آمده‌اند. هم‌زمان شایعه‌هایی از وقوع زلزله‌ای شدید‌تر نگرانی‌های مردم را تشدید کرده است.

مرکز لرزه‌نگاری اروپاــ‌‌مدیترانه اعلام کرده در حال بررسی خطر احتمالی وقوع سونامی در منطقه است. ایتالیا هم درباره احتمال وقوع سونامی هشدار داده است.

بر مبنای گزارش مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه (آفاد)، ساعت ۴:۱۷ بامداد دوشنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن) زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ در عمق هفت کیلومتری زمین منطقه پازارجیک استان قهرمان‌ماش ترکیه را لرزاند. دقایقی پس از آن، دو پس‌لرزه شدید به بزرگی ۶.۵ و ۶.۶ هم در منطقه غازی‌عنتب رخ داد.

ویدیو‌ها و تصاویر منتشرشده از مرکز اصلی زلزله در استان قهرمان‌ماش نشان می‌دهد که برخی ساختمان‌ها فروریخته‌ و در برخی مناطق آتش‌سوزی‌هایی به وقوع پیوسته است. ساکنان این شهر وحشت‌زده شده‌اند و با وجود سرمای زمستان‌، ایستادن در فضا‌های بیرونی را به ماندن در خانه‌های آسیب‌دیده ترجیح داده‌اند.

امدادگران از همان دقایق ابتدایی جست‌وجو برای نجات افراد مانده زیر آوار را آغاز کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به تمام دستگاه‌های اجرایی فرمان آماده‌باش داده است. او در توییتی با مردم آسیب‌دیده از زلزله ابراز همدردی کرد.

گزارش‌ها از زخمی شدن صد‌ها نفر حکایت دارد. مقام‌های محلی در گزارش‌های نخستین، کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر را تایید کرده‌اند ولی این آمار به‌سرعت در حال افزایش است. خبرگزاری آناتولی از کشته‌ شدن صدها نفر خبر داد و یکی از پزشکان مستقر در غازی‌عنتب به آسوشیتدپرس گفته است که تنها در این منطقه بسیاری از مردم زیر آوار مدفون شده‌اند و احتمال دارد تعداد کشته‌ها به صد‌ها تن برسد. استان غازی‌عنتب محل زندگی میلیون‌ها پناهجوی سوری است که پس از جنگ داخلی در کشورشان، به این منطقه مهاجرت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر استان‌های قهرمان‌ماش و غازی‌عنتب، دیگر استان‌های ترکیه و برخی مناطق در سوریه نیز تحت‌تاثیر زلزله شدید بامداد دوشنبه خسارت دیده‌اند. گفته می‌شود که تنها در استان ملطیه بالغ‌ بر ۱۳۰ ساختمان فروریخته‌اند. در شهر‌های دیاربکر، آدنا و عثمانیه نیز برخی ساختمان‌ها تخریب شده‌اند. گفته می‌شود که در پی این زمین‌لرزه خط لوله گاز استان هاتای ترکیه هم منفجر شده است.

رسانه‌های دولتی سوریه نیز از فروریختن برخی ساختمان‌ها در شمال شهر حلب و مرکز شهر حماء خبر داده‌اند. آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که مردم بیروت هم پس از این زمین‌لرزه خانه‌های خود را ترک کرده و به داخل خودرو‌ها پناه برده‌اند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، در پیامی از مردم خواست که به ساختمان‌های آسیب‌دیده نزدیک نشوند. او تاکید کرد اولویت فعلی نجات افرادی است که زیر آوار مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی و به نقل از وزیر کشور ترکیه، تاکنون چندین پس‌لرزه در کانون زلزله و مناطق اطراف آن رخ داده که قدرت بزرگ‌ترین آن‌ها ۶.۶ بوده است.

زمین‌لرزه شدید بامداد دوشنبه درحالی رخ داد که مناطق وسیعی از ترکیه تحت‌تاثیر بارش برف و طوفان است و موج سرما احتمالا تا پنجشنبه ادامه خواهند یافت.

ترکیه، کشوری زلزله‌خیز است و زمین‌لرزه‌های شدید پیش‌تر نیز در این کشور رخ داده است. زلزله نسبتا شدیدی که سال ۱۹۹۹ در شمال غرب این کشور به وقوع پیوست، حدود ۱۸ هزار کشته به جا گذاشت. هفته گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ در دریای مدیترانه مناطق وسیعی از استان آنتالیا از کاش تا جزیره رودس یونان را لرزاند. آبان ۱۳۹۹ نیز زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ مناطق وسیعی از استان ازمیر ترکیه را تکان داد و خسارت‌های مالی و جانی زیادی به جا گذاشت.

بیشتر از جهان