زلنسکی: وضعیت اوکراین در خط مقدم سخت‌تر می‌شود

رئیس ‌جمهوری اوکراین تابعیت چند سیاستمدار بانفوذ سابق را لغو کرد

زلنسکی اسامی افراد سلب تابعیت شده را ذکر نکرد اما گفت که آنها دارای تابعیت دوگانه روسیه هستند- STRINGER / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز شنبه، چهارم فوریه (۱۵ بهمن)، گفت که وضعیت در خط مقدم شرق این کشور سخت‌تر می‌شود، زیرا احتمالا روسیه نیروهای بیشتری را وارد نبرد می‌کند.

به گزارش رویترز، کرملین پس از ماه‌ها شکست در میدان نبرد، حالا با تلاش نیروهای روسی برای حصر شهر باخموت و مبارزه برای کنترل مسیر اصلی تدارکات نیروهای اوکراینی، می‌کوشد به پیروزی چشمگیری در میدان نبرد دست یابد.

نیروهای روسیه همچنین می‌کوشند یک شهر دارای معدن زغال سنگ را در حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی باخموت، تصرف کنند.

زلنسکی در ادامه تازه‌ترین سخنرانی خود گفت: «اغلب مجبور شده‌ام بگویم که وضعیت در جبهه سخت است و رو به سخت‌تر شدن نیز می‌رود. اکنون دوباره باید همین حرف را تکرار کنم. مهاجم ما در حال استفاده از نیروهای بیشتر برای درهم شکستن نیروهای دفاعی اوکراین است. اکنون در باخموت، وهلهدار، لیمان و سایر خطوط مقدم، وضعیت بسیار دشوار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ جمهوری اوکراین همچنین تابعیت چند سیاستمدار بانفوذ سابق را لغو کرد و در سخنرانی ویدیویی شبانه خود در این زمینه گفت: «امروز اسناد مربوطه را امضا کردم تا گام دیگری برای محافظت و پاکسازی کشورمان از کسانی که در طرف متجاوز قرار دارند، برداریم.»

 او اسامی این افراد را ذکر نکرد، اما گفت که آن‌ها دارای تابعیت دوگانه اوکراین و روسیه‌اند.

به گزارش رسانه دولتی اوکراین، این فهرست شامل چندین سیاستمدار ارشد، از جمله دمیترو تاباچنیک، وزیر سابق آموزش و علوم، آندری کلیویف، معاون سابق نخست‌وزیر، و ویتالی زاخارچنکو، وزیر کشور سابق است. گمانه‌زنی می‌شود که نام ویکتور یانوکوویچ نیز در این فهرست باشد. او از سال ۲۰۱۰ تا زمانی که در سال ۲۰۱۴ از سمت خود برکنار شد، در جایگاه رئیس ‌جمهوری طرفدار روسیه در اوکراین، خدمت می‌کرد.

اوکراین تاکنون تابعیت این کشور را از تعدادی از شهروندان سلب کرده و از زمان شروع تهاجم روسیه در یک سال پیش، صدها فرد و شرکت روسی و بلاروسی را تحریم کرده است.

زلنسکی پیش‌تر در سخنرانی خود در روز جمعه، سوم فوریه، درباره وضعیت جنگ با روسیه قول داده بود که نیروهایش برای باخموت خواهند جنگید، اما تاکید کرده بود که وضعیت در آنجا برای نیروهای اوکراینی وخیم‌تر می‌شود.

پس از آن، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در تلگرام نوشت که تلاش‌های روسیه برای شکستن خطوط دفاعی در باخموت و لیمان شکست خورده است. لیمان که درست در شمال باخموت قرار دارد، در اکتبر به دست نیروهای اوکراینی آزاد شد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روزانه درگیری‌های رزمی متعددی را در این منطقه گزارش می‌کند و وبلاگ‌نویس‌های نظامی مسکو، مدعی موفقیت‌های تاییدنشده روسیه در خط مقدم شده‌اند.

کرملین اذعان کرد که جنگ در اطراف باخموت، از نظر جان سربازان، برای روسیه گران تمام شده است.

مدوزا، رسانه مستقل روسیه، در اواخر ژانویه گزارش داد که حدود ۴۰ هزار نفر از ۵۰ هزار نفری که گروه نظامی خصوصی واگنر به جنگ با اوکراین اعزام کرده بود، کشته یا مفقود شده‌اند.

پترو چرنیک، تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت که شمار بالای تلفات روسیه به این معنی است که مسکو نمی‌تواند با توقف حملات در آنجا، استراحت کند و وضعیت نیروهایش را بهبود دهد. او تاکید کرد: «این یک شرایط عالی برای ضدحمله‌‌های ما خواهد بود.»

بیشتر از جهان