مدودف:‌ با عرضه سلاح‌های آمریکایی بیشتر «تمام اوکراین خواهد سوخت»

پنتاگون اعلام کرد که موشک جدیدی در بسته کمک نظامی دو میلیارد و ۱۷۵ میلیونی اهدایی آمریکا به اوکراین وجود دارد که برد حمله اوکراین را دو برابر می‌کند

Yekaterina SHTUKINA / SPUTNIK / AFP

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه، می‌گوید که تنها نتیجه عرضه تسلیحات پیشرفته‌تر ایالات متحده به اوکراین تا حد دکترین هسته‌ای روسیه، تحریک حمله‌های تلافی‌جویانه‌تر بیشتر روسیه است. 

مدودف این سخنان را در یک مصاحبه‌ کتبی با نادانا فریدریکسون، روزنامه‌نگار روس، ایراد کرد و افزود: «تمامی اوکراینی که زیر حاکمیت کی‌یف بماند، خواهد سوخت.»

فریدریکسون از مدودف، معاون رئیس شورای امنیت و یکی از جنگ‌طلب‌ترین چهره‌های طرفدار جنگ روسیه، پرسیده است که آیا استفاده از سلاح‌های دوربرد ممکن است روسیه را به مذاکره با کی‌یف مجبور کند؟ مدودف در پاسخ گفته است: «نتیجه دقیقا برعکس خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمیتری مدودف افزود: «فقط آدم‌های بدون اخلاقی که نمونه‌هایشان در کاخ سفید و کنگره آمریکا فراوان است، می‌توانند چنین استدلال کنند.»

پنتاگون پیش‌تر در روز جمعه، اعلام کرده بود که موشک جدیدی در بسته کمک نظامی دو میلیارد و ۱۷۵ میلیونی اهدایی آمریکا به اوکراین وجود دارد که برد حمله اوکراین را دو برابر می‌کند. 

با نزدیک شدن به اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، نیروهای روس هم‌اکنون و در هشت ماه گذشته در میدان جنگ دست پایین را داشته‌اند و هیچ‌یک از چهار استان اوکراین را که مسکو به طور یک‌جانبه آن‌ها را ضمیمه خاک خود اعلام کرده است، تحت کنترل ندارند. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، کارزار روسیه در اوکراین را دفاع وجودی از خود در برابر آنچه که تجاوز غرب نامیده است، می‌داند و مانند مدودف، چندین بار تهدید به واکنش با سلاح هسته‌ای را مطرح کرده و گفته است که روسیه از همه ابزارهای موجود برای محافظت از خود و مردمش استفاده خواهد کرد. 

در پاسخ به این سوال که اگر اوکراین با تسلیحاتی که واشنگتن وعده داده است به کریمه - که روسیه در سال ۲۰۱۴ از اوکراین گرفت - یا به عمق روسیه حمله کند، چه اتفاقی می‌افتد، مدودف گفت که پوتین به طور شفاف به این مسئله پرداخته است. 

مدودف گفت: «ما هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستیم و بسته به ماهیت تهدیدها، آماده‌ایم تا از انواع سلاح‌ها استفاده کنیم. مطابق با اسناد دکترین ما، از جمله مبانی بازدارندگی هسته‌ای، می‌توانم به شما اطمینان دهم که پاسخ ما سریع، کوبنده و قانع‌کننده خواهد بود.»

مطابق دکترین هسته‌ای روسیه، در صورت «تجاوز به فدراسیون روسیه با سلاح‌های متعارف در زمانی که موجودیت کشور در معرض تهدید است»، این کشور مجوز استفاده انواع سلاح‌ها از جمله سلاح‌های هسته‌ای را دارد. 

بیشتر از جهان