سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل ادامه دارد؛ الناز محمدی هم بازداشت شد

الناز محمدی، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه هم‌میهن، خواهر دوقلوی الهه محمدی، روزنامه‌نگاری است که از هفتم مهر زندانی است

بازداشت الناز محمدی و صدور حکم حبس برای حسین یزدی - 

Twitter / Elnazmohammadi

در ادامه فشارهای امنیتی و سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل در ایران، الناز محمدی، روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اجتماعی روزنامه هم‌میهن، روز یکشنبه ۱۶ بهمن‌ بازداشت شد. حسین یزدی، سردبیر بازداشتی وب‌سایت مبین۲۴، نیز به تحمل یک سال زندان محکوم شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، الناز محمدی، خواهر دوقلوی الهه محمدی، روزنامه‌نگاری که از هفتم مهر زندانی است، صبح یکشنبه در پی احضار امنیتی به دادسرای اوین تهران، در این محل حاضر شد و قاضی پرونده حکم بازداشت او را صادر کرد.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی هنوز درباره اتهام‌ها و دلیل بازداشت الناز محمدی توضیحی ارائه نکرده است. الهه محمدی، خواهر الناز، پیش از این به دلیل تهیه گزارشی درباره قتل مهسا امینی به دست نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد جمهوری اسلامی و همچنین حضور در مراسم خاکسپاری او در سقز بازداشت شده بود و بازداشت موقتش همچنان دارد.

حسین یزدی، روزنامه‌نگار بازداشتی اهل اصفهان که مدیرمسئول و سردبیر سایت مبین۲۴ و کانال تلگرامی ایران‌تایمز است، روز یکشنبه در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان به تحمل یک سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و شرکت اجباری در «دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش» محکوم شد.

حسین یزدی ۱۴ آذر بازداشت و به زندان مرکزی دستگرد اصفهان منتقل شد. او بیش از دو ماه در سلول انفرادی و بند امنیتی محبوس بود و قاضی پرونده با آزادی موقت او به قید وثیقه مخالفت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته، دو روزنامه‌نگار دیگر در ایران به نام‌های مریم شکرانی، روزنامه‌نگار اقتصادی و مرجان زهرایی، روزنامه‌نگار سیاسی، که هر دو در روزنامه شرق مشغول به‌کارند، با پرونده‌سازی امنیتی و تشکیل پرونده در دادگاه انقلاب، با اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم ضد امنیت داخلی و خارجی» مواجه شده‌اند.

از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی که از ۲۶ شهریور و در واکنش به کشته شدن مهسا امینی شروع شد، قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی تلاش کردند با بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران مستقل و فعالان رسانه‌ای، مانع از انتشار اخبار اعتراض‌ها و قتل شهروندان شوند. از اوایل مهرماه تاکنون دست‌کم ۷۵ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند و  ۲۵ روزنامه‌نگار هم که به صورت رسمی در رسانه‌های ایرانی مشغول به‌کار بوده‌اند، زندانی‌اند.

احسان پیربرناش، نیلوفر حامدی، الهه محمدی، الناز محمدی، ویدا ربانی، علی خطیب‌زاده، مسعود کردپور، ایمان به‌‌پسند، امیرحسین بریمانی، آریا جعفری، اشکان شمی‌پور، شهریار قنبری، فرخنده آشوری، فرزانه یحیی‌آبادی، ملیحه درکی، مارال دارآفرین، کامیار فکور، اسماعیل خضری، حسین یزدی، امیر عباسی، مهدی قدیمی، نسیم سلطان‌بیگی، ملیکا هاشمی، سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی هنزکی، ۲۵ روزنامه‌نگار زندانی‌اند که یا در انتظار صدور حکم دادگاه‌های انقلاب‌اند یا در مرحله بازداشت موقت قرار دارند.

در یکی از آخرین موارد، احسان پیربرناش که در زندان قائم‌شهر مازندران محبوس است، به تحمل ۱۸ سال زندان محکوم شد، نازیلا معروفیان حکم دو سال حبس تعزیری گرفت و برای ویدا ربانی نیز در مجموع حکم ۱۱ سال زندان صادر شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز دی‌ ۱۴۰۱ در گزارش سالانه خود، بازداشت گسترده و پرشمار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از آغاز خیزش سراسری در ایران را نشانه‌ تلاش جمهوری اسلامی برای «سرکوب بزرگ» خواند. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هم اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان بوده است و کشورهای چین، میانمار، ترکیه و بلاروس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.