حملات و پرونده‌سازی‌های تازه علیه روزنامه‌نگاران مستقل در ایران

نیروهای سازمان اطلاعات سپاه به منزل شماری از روزنامه‌نگاران مستقل حمله‌ور شدند؛ میلاد علوی، خبرنگار شبکه شرق، صبح روز یکشنبه بازداشت شد

پس از بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران درپی آغاز خیزش سراسری، در دو روز اخیر، موج تازه‌ای از احضار، پرونده‌سازی امنیتی و حمله به منازل روزنامه‌نگاران مستقل در ایران آغاز شده است. حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا با افزایش فشارها و تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران، اندک مجرای باقی‌مانده در فضای مطبوعاتی ایران برای انتشار واقعیات و اخبار روزانه را هم ببندد تا چتر سانسور و سرکوب آزادی بیان گسترده‌تر پهن شود.

در حالی که تا روز یکشنبه، یازدهم دی‌ماه، دست‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار ایرانی به دلیل انجام وظیفه شغلی خود و فعالیت در مطبوعات پشت میله‌های زندان‌اند، منابع خبری ایندیپندنت فارسی در تهران خبر داده‌اند که ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روزهای هشتم، نهم و دهم دی‌‌ماه، به منزل چند روزنامه‌نگار جوان و باسابقه حمله کرده‌اند و ضمن بازجویی چندساعته و تخریب لوازم خانه، تلفن‌ همراه و لپتاپ‌های شخصی آنان را با خود برده‌اند.

این منبع مطلع می‌گوید: «مامورها حتی در چند مورد، به‌دلیل نبودن روزنامه‌نگار در منزل، به‌طرز کاملا غیرقانونی به شکستن یا باز کردن در خانه اقدام کردند و همه لوازم منزل را تخریب یا جابه‌جا کردند و هر وسیله الکترونیکی را که موجود بود، ضبط کردند و با خود بردند. سپس پیغام فرستادند که اگر فلانی فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و مصاحبه با خانواده بازداشتی‌ها یا اعدام‌شده‌ها را ادامه دهد، قطعا بازداشت خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه حکومتی کیهان که زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شود هم روز یکشنبه ۱۱ دی‌، در مقاله‌ای، بار دیگر با حمله به روزنامه‌نگاران مستقل به‌خصوص خبرنگاران دو روزنامه شرق و اعتماد، آن‌ها را به «حمایت از اشرار و اغتشاشگران» متهم کرد. این روزنامه نوشت: «روزنامه زنجیره‌ای شرق سراغ مادر یکی از متهمان بمب‌گذاری شاهچراغ (امیر ارسلان مهدوی) رفته و ضمن ورزشکار معرفی کردن او و اینکه فقط یک زندگی معمولی می‌خواست(!) سعی کرده است، متهمان را تبرئه کند. روزنامه‌های زنجیره‌ای مانند شرق و اعتماد در هفته‌های اخیر به بهانه‌های مختلف از اشرار اغتشاشگر و عناصر آدم‌کش حمایت کرده‌اند و این در حالی است که آن‌ها متهمان اصلی حمایت از اغتشاشاتی‌اند که طی آن‌ها، رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، علنا دستور ساخت کوکتل مولوتوف و بمب و ترور و جنایت را می‌دادند.»

طرح چنین اتهام‌های سنگینی همزمان با حمله به منازل خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که می‌کوشند آخرین اخبار خیزش سراسری و انقلاب مردمی در ایران‌ را پوشش دهند، می‌تواند به معنای آن باشد که حکومت جمهوری اسلامی می‌خواهد با تمام توان مقابل نشر خبر ایستادگی کند و پس از ایجاد اختلال عمدی در اینترنت بین‌المللی و مسدود کردن تمام رسانه‌های اجتماعی، تلاش دارد تا به زندان بزرگ‌تری برای روزنامه‌نگاران تبدیل شود.

کمیته بین‌المللی حفاظت از روزنامه‌نگاران در تازه‌ترین گزارش خود، جمهوری اسلامی را «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران» در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۶۲ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده است.

در حال حاضر احسان پیربرناش، نازیلا معروفیان، نیلوفر حامدی، الهه محمدی، ویدا ربانی، هاشم موذن‌زاده، اشکان شمی‌پور، افشین غلامی، امید طحان بیدهندی، امید هرمزی، آریا جعفری، حسین یزدی، روح‌الله نخعی، سجاد رحمانی، شهریار قنبری، صبا شعردوست، علی خطیب‌زاده، علیرضا جباری دارستانی، علیرضا خوشبخت، فاطمه ناصر رنجبر، فرخنده آشوری، فرزانه یحیی‌آبادی، فهیمه نظری، محمد زارع فومنی، مرضیه طلایی، مسعود کردپور، ملیحه درکی، مهرنوش طافیان و نسرین حسنی، روزنامه‌نگاران زندانی در ایران‌اند. 

در این بین، ویدا ربانی روز شنبه دهم دی‌ماه در دادگاه انقلاب تهران به هفت سال و سه ماه زندان محکوم شد و اعضای خانواده‌ احسان پیربرناش هم وضعیت سلامتی او را «دردناک و وخیم» گزارش کرده‌اند.

علاوه‌بر این، میلاد علوی، خبرنگار شبکه شرق، نیز که صبح روز یکشنبه برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفته بود، پس‌از ساعاتی، در تماس با خانواده‌اش از بازداشت خود خبر داد. ماموران امنیتی پیش از این در روز ۲۲ آذرماه، با حضور در منزل علوی، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراهش را ضبط کرده بودند.