چرا شطرنج‌بازان در شهرها ضعیف‌تر بازی می‌کنند؟

مطالعه‌ای در هلند ۳۰ هزار حرکت شطرنج از ۱۲۱ شطرنج‌باز را در شرایط مختلف کیفیت هوا بررسی کرد

در این تحقیق از موتور شطرنج‌باز استاک‌فیش برای بررسی حرکات استفاده شد- Arun SANKAR / AFP

طبق یافته‌های مطالعه‌ای، شطرنج‌بازان در شهرها و مناطق شهری دارای آلودگی هوای زیاد، ضعیف‌تر بازی می‌کنند.

در تحقیق دانشکده کسب‌و‌کار و اقتصاد دانشگاه ماستریخت هلند، از موتور شطرنج‌باز استاک‌فیش برای بررسی حرکات استفاده شد و در عین حال، سطوح مختلف کیفیت هوا نیز پایشگری شد. طبق یافته‌های این پژوهش، با اندکی افزایش در ذرات ریز معلق در هوا، احتمال خطا تا ۲.۱ درصد، و شدت این خطاها ۱۰.۸ درصد افزایش می‌یابد.

این پژوهش که در نشریه علوم مدیریتی (Management Science) منتشر شد، ۳۰ هزار حرکت ۱۲۱ بازیکن را در سه دوره مسابقات در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در آلمان که هر مسابقه دو ماه به طول انجامید، بررسی کرد.

خوان پالاسیوس، از نویسندگان این تحقیق، گفت: «دریافتیم که وقتی افراد در معرض هوای آلوده‌تر قرار می‌گیرند، بیشتر خطا می‌کنند و خطاهای بزرگ‌تری می‌کنند. برایمان جالب است که این خطاها مخصوصا در مرحله‌ای از بازی رخ می‌دهد که بازیکنان با فشار زمانی مواجه‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«جاهایی چشمگیرترین اثرات را مشاهده می‌کنیم که این بازیکنان با تامل بیشتر، از توانایی [برای] جبران عملکرد شناختی ضعیف خود برخوردار نیستند.»

او افزود: «عامل اصلی موثر بر عملکرد این افراد فقط در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن به صورت تصادفی است. قرار گرفتن در معرض سطوح مختلف کیفیت هوا در قیاس با حریفان هم‌تراز در همان دور از مسابقات، بر کیفیت حرکت‌ها و کیفیت تصمیم‌گیری افراد اثرگذار است.»

نویسندگان این تحقیق هشدار دادند که این نتایج می‌تواند به‌ویژه به «کارمندان ماهر دفتری» قابل تعمیم باشد.

پالاسیوس گفت: «شمار مقاله‌هایی که نشان می‌دهد آلودگی هوا هزینه‌هایی دارد، روزافزون است و هرچه می‌گذرد، این هزینه‌ها دامنگیر شمار بیشتری از افراد می‌شود. چنین نیست که لزوما به سکونت در کنار نیروگاه ربط داشته باشد. ممکن است کیلومترها آن‌سوتر زندگی کنیم، ولی اثراتش دامنگیرمان شود.»

«هدف این است که برآوردهای دقیقی در اختیار سیاستگذارانی بگذاریم که تصمیم‌های دشواری درباره پالایش محیط زیست می‌گیرند.»

© The Independent

بیشتر از ورزش