باقری کنی: رئیسی به صورت جدی پیگیر مذاکرات هسته‌ای است

معاون وزیر امور خارجه: ایران بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به مذاکره است

در حالی که روزهای اخیر خبرهایی از چراغ سبز آمریکا و کشورهای اروپایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام شنیده می‌شود، باقری کنی اعلام کرد طرف‌های مذاکره بهانه‌های واهی می‌آورند - Alex HALADA / AFP

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ایران حاضر است مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد.

به گفته باقری‌ کنی، موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب خط قرمز‌های جمهوری اسلامی و با هدف «استیفای منافع و حقوق ملت ایران» ادامه دارد.

او ادعا کرد: «ایران همواره در قالب آن جدیت داشته است. ایران همچنان در این مذاکرات جدیت دارد، با این حال آنچه البته به صورت خاص موردتاکید دولت و مقام معظم رهبری نیز بوده، این است که سرنوشت کشور نباید به مسئله مذاکرات گره بخورد.»

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد مذاکرات بخش مهمی از سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی را شکل داده است و وزارت امور خارجه در مسیر مذاکرات هیچ اهمال و کوتاهی نمی‌کند. به گفته باقری‌ کنی، ابراهیم رئیسی به صورت جدی پیگیر مذاکرات است.

در حالی که در روزهای اخیر خبرهایی از چراغ سبز آمریکا و کشورهای اروپایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام خبرهایی شنیده شد، باقری کنی مدعی شد طرف‌های مذاکره بهانه‌های واهی می‌آورند. او گفت: «طرف مذاکره به دنبال مباحثی خارج از دستورکار است. ایران بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به مذاکره است. در حال حاضر که من سخن می‌گویم، ایران تعاملات خود را با طرف‌های مقابل به طرق مختلف ادامه می‌دهد و مذاکرات به بخش‌های مختلف تقسیم شده و پیش برده می‌شود. من امیدوارم که روند تلاش‌ها و هم‌افزایی‌ها در مسیر مذاکرات به نتایج مثبتی ختم شود.»

معاون وزیر امور خارجه به نقش جمهوری اسلامی در نظم نوین جهان هم اشاره کرد و گفت: «نوع نگاه و بینش ایران در ایجاد نظم جهانی جدید بسیار مفید و موثر است. انقلاب اسلامی ایران یک پدیده مردم‌پایه بوده و هست و این نکته مفیدی برای ایجاد ساختارهای جدید نظم جهانی است.»

او به‌طورغیرمستقیم به گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه نیز اشاره کرد و افزود: «به طور خاص می‌بینیم که مثلا مفهوم مقاومت که چهره منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کند، تا حد زیادی پدیده‌ای مردم‌پایه و مردم‌محور است. همین مردمی بودن جریان مقاومت عملا امکانات زیادی را از جریان‌های مخالف با ایران گرفته تا این جریان را غیرمردمی و نامشروع معرفی کنند.»

او جریان مقاومت را مقابل غرب قرار داد و ادعا کرد: «در این فضا، غربی‌ها و متحدان آن‌ها در سطح جهان همواره سعی داشته‌اند به این جریان‌ها [جریان مقاومت] بار منفی بدهند و از این طریق از ارتقای قدرتشان جلوگیری کنند. با این همه، به نظر من در دوره گذار و ایجاد نظم بین‌المللی جدید در جهان، ایران می‌تواند قدرت کنشگری قابل‌توجهی داشته باشد.»

پیش از این در روز شنبه هم حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در دیدار با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، اعلام کرده بود که آمریکایی‌ها کماکان به دنبال مذاکره با ایران‌اند. به گفته امیرعبداللهیان، «طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفت‌وگو با ایران است، از جمله اینکه برای مذاکره مستقیم با ایران اصرار فراوانی دارد». او خطاب به رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه گفت: «شما اشاره کردید اهداف آمریکایی‌ها از مذاکره با ملت‌ها و دولت‌های مستقل چیست. ما در فرهنگ ایرانی و اسلامی هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ و فاصله نگرفته‌ایم و در میز مذاکره با‌اقتدار، منطق و عزت، منافع ملی کشور را پیگیری کرده‌ایم.»

هم‌زمان از جانب اروپا نیز اظهارات ضدونقیضی شنیده می‌شود. در روزهای گذشته، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از مرگ برجام و به بن‌بست رسیدن کامل مذاکرات اتمی برای احیای توافق اتمی سخن گفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی باقری کنی در سخنان خود، آمریکا و غرب را به نقض پیمان علیه جمهوری اسلامی متهم کرد و با وجود اینکه جمهوری اسلامی از بسیاری از تعهدات برجامی خود عدول کرده است، گفت: «یکی از بنیان‌های اصلی سیاست خارجی ایران که ریشه در باورهای دینی ما نیز دارد، این است که ما باید به عهد و قرار و پیمان‌های خود وفادار باشیم. البته که ایران در مورد نظم بین‌المللی مطلوب و مدنظر خود نیز این اصل را دنبال می‌کند.»

معاون وزیر خارجه به برجام نیز اشاره کرد و افزود: «در مورد ماجرای برجام نیز ایران عینا به تعهدات خود عمل کرد و انتظار این را داشت و دارد که آن‌ها هم چنین باشند. البته که ایران در برابر بی‌تعهدی آن‌ها منفعل عمل نمی‌کند؛ با این حال آنچه مهم است این نکته است که ایران زیر تعهدات خود نمی‌زند.»

او ادامه داد: «تجربه تاریخی برجام نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که حتی اقدام‌های ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی‌اش نیز بر مبنای مفاد خود توافق برجام صورت گرفته و ایران در این زمینه نیز به تعهداتش در قالب برجام وفادار بوده است.»

این در حالی‌ است که خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه نوشت نسخه‌ای از جدیدترین گزارش آژانس در مورد تاسیسات فردو و فرایند غنی‌سازی در این مکان را ملاحظه کرده است که بر اساس آن، بازرسان آژانس بر این باورند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بدون اطلاع به این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد، در فرایند غنی‌سازی اورانیوم تغییراتی ایجاد کرده‌اند. در این گزارش در مورد ارتباط بین دو آبشار از سانتریفیوژهای آی.آر.۶ در تاسیسات فردو چنین آمده است: «این‌ها به‌گونه‌ای به یکدیگر وصل شده‌اند که اساسا با شیوه عملیاتی که ایران اعلام کرده است، تفاوت دارد.»

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به‌صراحت اعلام کرده‌اند که سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده‌اند. باقری کنی گفت که در معادله برجام، جمهوری اسلامی «طرف مدعی» است و طرف‌های غربی بدهکارند. او به مولفه‌‎های مهم برجام برای ایران اشاره کرد و گفت: «اول اینکه ما به هیچ وجه نباید به دشمن اعتماد کنیم. این یک سرفصل اساسی در سیاست خارجی ایران است اما مسئله برجام آن را موردتاکید قرار داد. نکته دوم اتکا نکردن به بیگانه است. پیش‌تر مدام گفته می‌شد که اگر توافق شود می‌شود فلان کارها را کرد. این در حالی است که ما باید تا جای ممکن از ظرفیت‌های توافق در مسیر دستیابی به اهداف و منافع خود بهره ببریم. یعنی ما باید در مسیر خود به جلو حرکت کنیم و از ظرفیت‌های توافق نیز استفاده کنیم.»

مذاکرات مربوط به احیای برجام از اوت ۲۰۲۲ متوقف شده است. برخی زیاده‌خواهی‌های جمهوری اسلامی را عامل توقف مذاکرات اعلام کرده‌اند. اکنون نیز خیزش انقلابی مردم ایران و همکاری جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ علیه اوکراین باعث شده است هزینه مذاکره علنی با جمهوری اسلامی برای غرب بالا برود و به‌راحتی راضی نشود پشت میز مذاکره برگردد.

البته احتمال از سرگیری مذاکرات هنوز به صفر نرسیده است و پارلمان اروپا در جلسه پنجشنبه ۲۹ دی (‌۱۹ ژانویه)، به تعلیق مذاکرات احیای برجام رای منفی داد. پیشنهاد این تعلیق را گروه پارلمانی تحت سرپرستی وایمرز به پارلمان اروپا ارائه داد. بر اساس این پیشنهاد، در هرگونه مذاکرات درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی، «نباید از سیاست‌های مضر ایران و برنامه‌های نظامی آن کشور غفلت شود»؛ پیشنهادی که آن‌طور که پیدا است به علت حمایت‌های جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین مطرح شده است.

در این پیشنهاد از جامعه بین‌المللی هم خواسته شده تا به تلاش‌ها برای جلوگیری از تولید سلاح اتمی ادامه دهند و تاکید شده است که به علت رفتار حاکمیت جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر مردم ایران و رفتار خشن آن در منطقه و جهان، لازم است تمامی مذاکرات درباره برجام به حالت تعلیق درآید.