پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری سابق پاکستان، درگذشت

این سیاستمدار ۷۹ ساله در بیمارستانی در دبی بستری بود

 ژنرال پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان، پس از یک دوره طولانی‌ بیماری، در ۷۹ سالگی درگذشت.

اسکای نیوز به نقل از رسانه‌های پاکستانی نوشت که این سیاستمدار بازنشسته و ژنرال ارتش پاکستان روز یکشنبه در بیمارستانی در دبی فوت کرده است.

پرویز مشرف، دوازدهمین رئیس‌جمهوری پاکستان بود. او که رئیس ستاد ارتش پاکستان و چهارمین ژنرال این کشور بود، در سال ۱۹۹۹ طی کودتایی نظامی، حکومت نواز شریف را سرنگون کرد و خود را رئیس‌جمهوری نامید.

مشرف در جنگ‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱ پاکستان با هند شرکت کرده بود و  نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان، در اکتبر ۱۹۹۸ او را به ریاست نیروهای مسلح منصوب کرد. اعتقاد بر این است که مشرف در تهاجم به بخش تحت کنترل هند در منطقه موردمناقشه کشمیر در تابستان ۱۹۹۹ نقشی کلیدی ایفا کرد. نواز شریف بعدا تحت فشارهای بین‌المللی به سربازانش دستور داد به قلمرو تحت کنترل پاکستان عقب‌نشینی کنند. در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹، زمانی که مشرف خارج از کشور بود، نواز شریف او را برکنار کرد و کوشید از فرود هواپیمای حامل او در فرودگاه کراچی جلوگیری کند؛ اما نیروهای مسلح کنترل فرودگاه و دیگر تاسیسات دولتی را به دست گرفتند و شریف را خلع کردند تا راه برای ریاست یک دولت نظامی برای مشرف هموار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


پرویز مشرف پس از به قدرت رسیدن، قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و پارلمان را منحل کرد. او یک شورای امنیت ملی متشکل از افراد غیرنظامی و نظامی ایجاد کرد تا پاکستان را در این دوره موقت اداره کند.

بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، پرویز مشرف پاکستان را به متحدی کلیدی برای ایالات متحده در مبارزه با تروریسم تبدیل کرد. او به ناتو کمک کرد تا تجهیزات نظامی را از طریق پاکستان به افغانستان‌ــ که هیچ‌گونه راه آبی نداشت‌ــ ببرد و به ایالات متحده اجازه داد از پایگاه‌های هوایی پاکستان برای پشتیبانی و تدارکات بهره جوید.

پرویز مشرف در سال ۲۰۰۷ سعی کرد چندین قاضی را دستگیر و زندانی کند تا حکومتش را هرچه بیشتر ادامه دهد؛ اقدامی که با انتقادهای بسیاری مواجه شد. او سپس در سال ۲۰۰۸، در مواجهه با اعتراض‌های گسترده، برای جلوگیری از استیضاح از قدرت استعفا کرد؛ هرچند هنوز در پاکستان هوادارانی داشت که با ذکر دستاوردهای او، در باز کردن فضای سیاسی کشور از او طرفداری می‌کردند.

این حاکم نظامی سابق پاکستان از سال ۲۰۱۶ پس از آنکه به دلیل مداوای پزشکی و به قید وثیقه اجازه خروج از پاکستان یافت، در دبی زندگی می‌کرد.

پرویز مشرف در سال ۲۰۱۹ در پاکستان به صورت غیابی محاکمه و به جرم خیانت به دلیل اعمال وضعیت اضطراری در آخرین ماه‌های حکومتش، به اعدام محکوم شد. پس از آن، دادگاه عالی پاکستان حکم اعدام او را لغو کرد؛ زیرا به تشخیص دادگاه عالی لاهور، کمیته ویژه تشکیل‌یافته برای محاکمه رئیس‌جمهوری سابق قانونی نبود.

بیشتر از جهان