چهره‌های سیاسی و مدنی: جان فرهاد میثمی در خطر است، آزادش کنید

ده‌ها چهره سیاسی و مدنی در ایران خواستار آزادی فوری فرهاد میثمی، پزشک و فعال سیاسی ایرانی شدند که به دلیل اعتصاب غذا جانش به خطر افتاده است

وخامت وضعیت جسمانی فرهاد میثمی در زندان- رسانه‌‌های اجتماعی

در ادامه واکنش‌ها به انتشار تصاویری از پیکر رنجور و کمبود شدید وزن فرهاد میثمی، پزشک و فعال سیاسی-مدنی زندانی، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خواستار آزادی فرهاد میثمی و سایر زندانیان سیاسی در ایران شد.

او در حساب توییتر خود، تصاویر منتشرشده از فرهاد میثمی را تکان‌دهنده و بسیار رنج‌آور و تاسف‌برانگیز دانست و از او درخواست کرد که به اعتصاب غذایش پایان دهد. مولوی عبدالحمید همچنین از مسئولان خواست که «هرچه زودتر برای آزادی آقای میثمی و سایر زندانیان سیاسی اقدام کنند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز روز شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، در نامه‌‌ای خطاب به فرهاد میثمی، از این فعال مدنی خواست تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد. در بخشی از این نامه آمده: «تصویر دردناک و جانکاه جسم ویران شما در دو روز اخیر همه‌ وجدان‌های آگاه ایران و آزادگان جهان را به تاثری سخت و بهتی عمیق وا داشته است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان فرهاد میثمی را «دلاوری از سرزمین ایران» دانست که از «قدرت بی‌قدرتان» مدام سخن می‌راند و «جان شریفش را از ماه‌ها پیش، هرچند در سکوت خبری، اما در خلوص آموزگارانه، در کف دست گرفت‌ تا فریاد تظلم‌خواهی و ظلم‌ستیزی را از کران تا کرانه طنین‌انداز نماید».

فرهاد میثمی که از مردادماه سال ۱۳۹۷ بدون حتی یک روز مرخصی در زندان جمهوری اسلامی محبوس است، به‌‌دلیل فعالیت‌های اجتماعی و کنش‌های مدنی که عمده آن در مخالفت با حجاب اجباری بوده، به تحمل شش سال زندان محکوم شده است.

او چندی پیش در پیامی از زندان رجایی‌شهر واقع‌در استان البرز، ضمن اعتراض به اعدام معترضان، خواستار توقف اعدام‌ها و آزادی فوری چند نفر از فعالان مدنی و سیاسی از زندان شد و اعلام کرد تا زمان تحقق درخواست‌هایش، به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. بر اساس گزارش‌ها، این فعال مدنی از زمان آغاز دوره‌های مختلف اعتصاب غذای خود در ماه‌های اخیر، تاکنون بیش از ۵۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد حبیبی (معلم)، ناهید شیربیشه (از مادران دادخواه)، رضا شهابی (از کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی)، بهاره هدایت (فعال دانشجویی)، مصطفی نیلی (وکیل دادگستری) و نیلوفر حامدی (خبرنگار)، فعالانی‌اند که فرهاد میثمی خواستار آزادی فوری آن‌ها شده است.

نیلوفر حامدی، خبرنگاری که بازداشتش به‌دلیل انتشار گزارشی از قتل حکومتی مهسا امینی همچنان ادامه دارد، از میثمی درخواست کرده است تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

حامدی در پیامی از زندان که محمدحسین آجورلو، همسر او، آن را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده، اگرچه اعتصاب غدای فرهاد میثمی را «برحق» خوانده، تاکید کرده که این اقدام جان او را در معرض خطر قرار داده است.

علاوه‌بر این، ۳۸۰ کنشگر حقوق زنان نیز در نامه‌ای از فرهاد میثمی خواسته‌اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد. این کنشگران در نامه‌شان خطاب به میثمی نوشته‌اند که «زنده‌ماندن مقاومت است» و «به‌خاطر آینده‌ای که به تک‌تک اراده‌هایی چون اراده‌ی تو نیاز داریم، می‌خواهیم به اعتصاب غذایت پایان بدهی».

جمعی از فعالان صنفی، ازجمله معلمان و بازنشستگان، نیز روز شنبه ۱۵ آبان در دیدار با کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی که به‌تازگی از زندان آزاد شده، اعلام کردند که «آزادی فوری فرهاد میثمی» خواسته همه آنان است.

همچنین جاکوب کوبا مسور، ورزشکار و هنرمند محیطی که از ابتدای خیزش سراسری ایرانیان به انعکاس صدای اعتراض مردم ایران علیه جمهوری اسلامی کمک کرده است، این‌بار برای فرهاد میثمی با دوچرخه رکاب زد. مسور این‌بار نام «فرهاد میثمی» را در خیابان‌های سان‌فرانسیسکو در کالیفرنیای آمریکا، روی نقشه‌ای مجازی ثبت کرد و سپس در اینستاگرام نوشت: «آزادی برای فرهاد میثمی. او به‌دلیل حمایت از زنانی که به حجاب اجباری اعتراض کرده بودند، به شش سال زندان محکوم شد.»

کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی، نیز روز شنبه در حساب اینستاگرام خود ویدیویی را در حمایت از فرهاد میثمی منتشر کرد و نوشت: «این ابوعطا پیشکش به توست برادرم؛ در روزهای زجر اندر زجر اندر زجر. تو که باریک و بلندی اندام نحیف و سختی‌کشیده‌ات، به تازیانه می‌ماند بر پیکر فربه شری آکنده از نکبت قدرت.»

زهرا رهنورد، همسر نخست‌وزیر سابق ایران و فعال سیاسی زندانی در حبس خانگی، هم در متنی که در وب‌سایت کلمه منتشر شده، نوشت که «پیکر دوپاره‌استخوان» فرهاد میثمی، درحقیقت نماد ملت ظلم‌ستیز ایران است که از «فقر و گرسنگی و سرکوب و زندانی‌کردن زنان و جوانان و شکاف‌های طبقاتی و قومیتی و جنسیتی و حجاب اجباری» به نفس‌های آخر افتاده است.

نرگس محمدی،‌ فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، در پیام کوتاهی که در صفحه اینستاگرامش منتشر شده است، با اشاره به وجود نگرانی از سلامت فرهاد میثمی، خواسته‌های او را بار دیگر بازگو کرد. در این پیام آمده است: «فرهاد میثمی که از سال ۹۷ در حبس به‌سر می‌برد، ماه‌ها است که در اعتصاب غذا است. انتشار عکس‌های او در زندان بر نگرانی از جان او افزوده است. میثمی خواهان پایان‌دادن به حجاب اجباری، مخالفت با اعدام و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی است.»

پس از انتشار تصاویر تازه از فرهاد میثمی، چهره‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان عفو بین‌الملل، شاهزاده رضا پهلوی، رابرت مالی، نماینده ويژه آمریکا در امور ایران، و هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، هم خواستار آزادی بی‌قیدوشرط میثمی از زندان و پایان‌یافتن روند شکنجه زندانیان سیاسی در نظام جمهوری اسلامی شده بودند.

روز گذشته محمد مقیمی، وکیل فرهاد میثمی، جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای را مسئول «هرگونه اتفاقی» دانسته بود که ممکن است برای موکلش پیش بیاید. مقیمی همچنین در توییتر نوشته است: «حیات موکلم فرهاد میثمی با خطر جدی روبرو است. نخبگان، فرهیختگان و وارستگان زندان هستند و آدم‌کشان فرومایه بر تخت حکمرانی تکیه زدند.»