امیرعبداللهیان به ونزوئلا رفت؛ دیدار تحریم‌شدگان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار عملیاتی شدن توافقات بین تهران و کاراکاس شد

امیرعبداللهیان به ونزوئلا رفت؛ دیدار تحریم‌شدگان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواستار عملیاتی شدن توافقات بین ایران و ونزوئلا شد

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در ادامه سفرش به آمریکای جنوبی به ونزوئلا رفت و با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دیدار کرد. امیرعبداللهیان اکنون پس از سفر به نیکاراگوئه، به سراغ متحد سال‌های اخیر جمهوری اسلامی رفته است.

نیکولاس مادورو که از امیرعبداللهیان خواست «سلام گرم» او را به علی خامنه‌ای برساند، از چالش‌های مشترک دو کشور و لزوم تقویت و تحکیم همکاری‌ها سخن گفت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از این دیدار در کاراکاس با ایوان جیل پینتو، وزیر امور خارجه ونزوئلا، دیدار کرد. او در این دیدار با اشاره به تحریم‌ها علیه این دو کشور، از ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات بین ایران و ونزوئلا گفت. اتفاقی که با توجه به بحران اقتصادی در ایران و کمبود بودجه دولت، جمهوری اسلامی بیش از پیش به آن نیازمند است. وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار، ایران و ونزوئلا را دو شریک مهم در عرصه دوجانبه و بین‌المللی دانست.

امیرعبدالهیان همچنین به دیدار طارق العیسامی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و وزیر نفت ونزوئلا رفت تا بتواند یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها را حفظ کند. او در این دیدارها خواستار رفع موانع و چالش‌ها و سرعت بخشیدن به روند همکاری بین دو کشور شد. حرف‌هایی که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برای همکاری با ونزوئلا هم چالش‌های بزرگی در پیش دارد. این دو کشور سال گذشته توافق همکاری ۲۰ ساله‌ای امضا کردند و بر اساس آن، ایران در تعمیر پالایشگاه‌های نفتی فرسوده ونزوئلا سهیم شده است.

این دیدار در حالی صورت گرفت که طی روزهای گذشته سازمان شفافیت بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش سالانه‌اش که روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن منتشر کرد، ایران و ونزوئلا را در فهرست فاسدترین کشورها قرار داد. بر اساس این گزارش، از مجموع ۱۸۰ کشور بررسی شده، عراق با ۲۳ امتیاز در رتبه صد و پنجاه و هفتمین کشور فاسد در جهان عرب پس از اریتره، لیبی، سودان، یمن و سومالی قرار گرفت. بر این اساس، سومالی، سودان جنوبی، ونزوئلا و یمن در زمره فاسدترین کشورهای جهان قرار گرفتند و جمهوری اسلامی ایران با شاخص ۲۵ ازلحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۷ قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف کماکان ادامه دارد و ونزوئلا به راه فرار جمهوری اسلامی از تحریم‌ها تبدیل شده است. سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» میزان صادرات نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۲ را یک میلیون و ۴۳۷ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده است که بیش از یک‌میلیون بشکه آن راهی چین، ۱۳۰ هزار بشکه آن راهی سوریه و ونزوئلا و بقیه راهی بازارهای نامعلوم شده است.

قاچاق طلا بین دو کشور، یکی دیگر از مواردی است که چندی پیش جزئیات آن به رسانه‌ها درز پیدا کرد. یک وب‌سایت خبری متعلق به مخالفان حکومت ونزوئلا مدعی شد که دولت نیکولاس مادورو مذاکرات محرمانه‌ای با دولت ایران برای قاچاق طلای ونزوئلا در راستای سود رساندن به حزب‌الله لبنان انجام داده است. سایت خبری آل پیتازو مدعی است این اطلاعات را از یک «گزارش محرمانه» شرکت بیمه لویدز بریتانیا به دست آورده است.

آل پیتازو می‌گوید این گزارش نشان‌دهنده روابط موجود میان مقام‌های بلندپایه ونزوئلا و یک تاجر ایرانی به نام «موسوی» است که گفته‌ شده طلای ونزوئلا را با استفاده از هواپیمایی ماهان «قاچاق» می‌کند. یکی از هواپیماهایی که این تاجر ایرانی از آن برای چنین منظوری استفاده کرده، هواپیمایی است که آرژانتین سال پیش آن را با خدمه ایرانی و ونزوئلایی توقیف کرد.