شرکت تحریم‌شده «ایمن نت پاسارگاد» عامل حمله سایبری به شارلی ابدو است

وزارت خارجه آمریکا پیشتر برای دریافت اطلاعاتی از شرکت ایرانی «ایمن نت پاسارگاد»، تا سقف ۱۰ میلیون دلار، جایزه تعیین کرده است

یافته‌های شرکت مایکروسافت نشان می‌دهد عامل حملات سایبری ماه پیش به وب‌سایت نشریه شارلی ابدو، گروه هکری «نپتونیوم»، وابسته به شرکت ایرانی «ایمن نت پاسارگاد» است. نام این شرکت ایرانی، در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

مرکز تهدیدات سایبری شرکت فناوری مایکروسافت، روز جمعه سوم فوریه (۱۴ بهمن‌ماه) در گزارشی اعلام کرد این گروه هکری که خود را «ارواح مقدس» (Holy Souls) می‌نامد در واقع همان گروه هکری «نپتونیوم»، وابسته به شرکت ایرانی تحریم‌شده «ایمن نت پاسارگاد» است.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر برای دریافت اطلاعاتی از شرکت ایرانی «ایمن نت پاسارگاد»، تا سقف ۱۰ میلیون دلار، جایزه تعیین کرده است.

عوامل وابسته به شرکت ایرانی «ایمن نت پاسارگاد» متهم شده‌اند که در کارزار نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا نیز دست داشته‌اند.

پس از انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، در ویژه‌نامه نشریه طنز «شارلی ابدو»، وب‌سایت و سامانه پردازش داده‌های این نشریه روز چهارم ژانویه هدف حملات سایبری قرار گرفت و هک شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه فرانسوی لوموند پیشتر در گزارشی نوشته بود مقام‌های پلیس و دادستانی فرانسه، پرونده حملات سایبری به نشریه شارلی ابدو را به اداره ویژه امنیت داخلی فرانسه و مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و اطلاعاتی ارجاع داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، هکرهای وابسته به‌ شرکت تحریم‌شده «ایمن نت پاسارگاد»، اطلاعات ۲۰۰هزار مشترک و خریداران نشریه شارلی ابدو را هک و منتشر کرده‌اند.

حمله سایبری ماه گذشته عوامل شرکت ایرانی «ایمن نت پاسارگاد» به نشریه شارلی ابدو، با هشتمین سال حمله مسلحانه به دفتر این نشریه در مرکز پاریس همزمان بود. در جریان حمله مسلحانه روز هفت ژانویه سال ۲۰۱۵، ده تن از کارکنان این نشریه طنز و دو افسر پلیس فرانسه کشته شدند.

به‌دنبال انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در نشریه شارلی ابدو، وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد. 

در برابر، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به احضار سفیر این کشور در تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران متهم کرد که هیچ درکی از سازوکار حقوقی آزادی بیان و رسانه‌ها در فرانسه ندارند.