خرید گوشی‌های میان‌رده هم برای مردم ایران به رویا تبدیل می‌شود

گوشی‌های میان‌رده با حذف ارز نیمایی دست‌کم ۳۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت

در حال حاضر قیمت گوشی‌های آیفون در ایران از ۲۲ تا ۹۲ میلیون تومان و گوشی‌های سامسونگ هفت تا ۷۰ میلیون است. تسنیم

دولت ابراهیم رئیسی از خردادماه امسال ارز نیمایی واردات گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار را تامین نکرده است و قصد دارد سال آینده این ارز را به‌طور کامل از این بخش حذف کند.

با حذف کامل ارز نیمایی گوشی‌های تلفن همراه زیر ۶۰۰ دلار، فعالان بازار درباره افزایش نجومی قیمت‌ها و ناتوانی بیشتر مردم از خرید گوشی‌های میان‌رده هشدار داده‌اند.

سال ۱۴۰۱ ارز نیمایی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار حذف و واردات آن‌ها با اختلال شدیدی همراه شد، اما حالا خبر می‌رسد که ارز گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار هم در سال ۱۴۰۲ حذف می‌شود.

فعالان بازار هم آن‌طور که روزنامه «دنیای اقتصاد» گزارش کرده است، گفته‌‌اند با اجرای این سیاست «قیمت گوشی‌های میان‌رده برابر با گوشی‌های آیفون‌» خواهد شد.

در حال حاضر قیمت گوشی‌های آیفون در ایران از ۲۲ تا ۹۲ میلیون تومان، گوشی‌های سامسونگ هفت تا ۷۰ میلیون، گوشی‌های شیائومی شش تا ۵۸ میلیون و گوشی‌های هواوی چهار تا ۱۰ میلیون تومان در نوسان است.

اختلال در تامین ارز نیمایی از خردادماه امسال و افزایش ۱۵ درصدی قیمت آن در هفته‌های اخیر، به گران شدن ۱۰ درصدی گوشی‌های پرطرفدار در ایران منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 احسان بیات، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه، با اعلام این خبر هشدار داد چنانچه ارز نیمایی این بازار در سال آینده تامین نشود، رشد قیمت‌ها در این بازار  ناگزیر خواهد بود.

رضا خوش‌خرام، یکی از فعالان بازار هم خبر داد که قرار است سال آینده ارز نیمایی «لپ‌تاپ، هارد و سایر لوازم الکترونیکی نیز حذف شود که این موضوع شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند.

 ارز نیمایی در حال حاضر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ارز سنا و آزاد بالای ۴۰ هزار تومان است و در صورتی که گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار با نرخ آزاد وارد شود، در آینده‌ای نزدیک رشد بیش از ۳۰ درصدی این بازار پیش‌بینی‌ می‌شود.

آخرین آمار حاکی از آن است که در هشت ماه سال جاری بیش از ۹ میلیون دستگاه تلفن همراه وارد ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود دو میلیون کاهش داشته است.

ارزش دلاری گوشی‌های همراه وارد شده حدود یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود دو میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار بوده است.

طبق قوانین، برای واردات هر دستگاه تلفن همراه کمتر از ۶۰۰ دلار، ۴ درصد حقوق گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و برای هر دستگاه تلفن همراه بیشتر از ۶۰۰ دلار نیز ۱۲ درصد حقوق گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود.