قاچاق ١١٠ میلیون دلاری موبایل‌واره‌ها

با افزایش قیمت ارز، سود قاچاق تلفن همراه و تبلت نیز افزایش چشمگیری داشته است

مسئولیت اجرای مرحله دوم طرح موسوم به «رجیستری موبایل‌واره‌ها»، نظارت و تامین بازار با انجمن موبایل و شرکت‌ها است - عکس از تجارت نیوز

انجمن واردکنندگان تلفن همراه با اشاره به اینکه ۹۲ درصد دستگاه‌هایی که قابلیت نصب سیم‌کارت دارند، به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، اعلام کرد، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۹ تیر تعداد ۹۰۰ هزار دستگاه به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در جلسه مشترکی با انجمن موبایل در روز ۱۲ تیرماه حضور یافته بود، اظهار داشت مسئولیت اجرای مرحله دوم طرح موسوم به «رجیستری موبایل‌واره‌ها»، نظارت و تامین بازار با انجمن موبایل و شرکت‌ها است.

بر این اساس، ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت خور به جز - سیم‌کارت الکترونیکی (esim) از ۱۲ تیر، پی دی ای (کامپیوترهایی قابل‌حمل و کوچک با صفحات لمسی)، اسکنر و مبدل از ۱۹ تیر و احتمالاً تبلت از اول مرداد مشمول طرح رجیستری خواهند شد

با این حال رضا قربانی، رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه معتقد است که این طرح باعث گرانی محصولات قاچاق شده نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه واردات گوشی‌های آیفون مسافری محدود به مرزهای زمینی و رفت و آمدهای یک‌روزه نیست، افزود: «بررسی‌های گمرک نشان می‌دهد مسافرانی که از طریق هوایی وارد کشور می‌شوند نیز همین کار را تکرار می‌‌کنند. مثلاً در پروازهای استانبول به تهران، بیش از ۶۰ درصد مسافران ورودی دارای یک نوع گوشی با برند آیفون مدل‌های ۱۱ و ۱۲ و سریال‌های مشابه هستند، در حالی که با توجه به قیمت گوشی تلفن همراه در کشور ترکیه، این موضوع عملاً مقرون به صرفه نیست که این هم شائبه سوءاستفاده‌هایی را ایجاد کرده است.»

طرح ثبت مشخصات گوشی‌های تلفن همراه در ایران (رجیستری) که قرار شده بود از ۲۸ مهرماه ۱۳۹۶ در ایران آغاز شود، با هدف «مبارزه با قاچاق کالا» تبیین و اجباری شد. بر اساس این طرح، برای گوشی‌های تلفن همراهی که بعد از این تاریخ خریداری شده بودند، پیامک هشدار ارسال می‌شد تا دارنده گوشی همراه بداند که باید نسبت به ثبت موبایل خود اقدام کند. در این میان، گوشی‌های همراه مسافرانی که وارد ایران می‌شدند نیز باید در تبعیت از این قانون، ثبت یا «رجیستر» می‌شد و همین امر منجر به تشکیل صف‌های طولانی در سالن ورودی گمرک جهت ثبت اطلاعات اولیه شد.