نشانه‌های یادآور حضور خمینی در نوفل‌لوشاتو برای همیشه حذف می‌شود 

روزنامه لیبراسیون: با تصمیم شهردار نوفل‌لوشاتو، روح خمینی دیگر این شهر کوچک را تسخیر نخواهد کرد

روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن (دوم فوریه) در گزارشی نوشت که شهردار نوفل‌لوشاتو طبق دستوری نمایش هرگونه یادآوری اقامت روح‌الله خمینی در این شهر را ممنوع اعلام کرده است. 

لیبراسیون در مطلبی زیر عنوان «میراث شرم‌آور آیت‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو» نوشته است، با تصمیم شهردار نوفل‌لوشاتو، روح خمینی دیگر این شهر کوچک واقع در حومه جنوب غربی پاریس را تسخیر نخواهد کرد.

دعوای حقوقی برای حذف نام خمینی از علائم و تابلوهای نوفل‌لوشاتو برای مدت طولانی میان شهرداری این شهر و مخالفان جمهوری اسلامی در جریان بوده است و شهردار عاقبت در تاریخ ۲۶ ژانویه، نمایش هرگونه نام و نشانی که خاطره اقامت خمینی را به یادها بیاورد ممنوع اعلام کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، پیش از بازگشت به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، مدت چهار ماه در نوفل‌لوشاتو اقامت داشت و از آنجا با کمک گروهی از ایرانیان خارج از کشور هدایت اعتراض‌ها علیه پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران را پیش‌ می‌برد و با رسانه‌های غربی مصاحبه می‌کرد. 

 لیبراسیون نوشته است پس از شروع اعتراض‌های مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و سرکوب خشونت‌بار آنان به دست نیروهای سرکوبگر حاکمیت، بنای یادبودی که از سال ۲۰۱۷ همراه با تصویری از خمینی در حیاط خانه محل اقامت او نصب شده بود، «ستایشگر آیت‌الله خمینی و جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه جنایات فراوان جمهوری اسلامی و نقض حقوق بشر آنان بود. این اقدام کرامت انسانی را زیر سوال می‌برد.»

پلیس فرانسه پیشتر در اوایل بهمن ماه از حمله به تابلوی نمایش عکس روح‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو و تخریب آن خبر داد. پلیس در آن زمان گفت که مخالفان شیشه تابلو را شکسته و عکس خمینی را از چارچوب آن خارج کردند. 

لیبراسیون نوشته است نوفل‌لوشاتو در نگاه اول یک شهر فرانسوی معمولی با خیابان‌های باریک و خانه‌های دوطبقه قرون وسطایی با جمعیت ۳۲۰۰ نفری است. اما این شهر کوچک برای چند هفته زیر سایه حضور خمینی قرار گرفت و این تا به امروز در روح شهر مانده است. 

بنا به گزارش‌ها شهرداری نوفل‌لوشاتو نصب هرگونه بنای یادبود در ستایش خمینی را ممنوع اعلام کرده و گفته است که اثری هنری در حمایت از خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی»‌در این شهر نصب خواهد شد.