سفر وزیر خارجه اسرائیل به سودان؛ گامی در جهت حرکت به سوی عادی‌سازی مناسبات  

وزارت خارجه سودان گفت: «بر سر حرکت به سمت عادی‌سازی مناسبات دو کشور توافق شد»

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، با عبدالفتاح برهان، رئیس ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان ملاقات کرد-SOUVEREIGN COUNCIL OF SUDAN / AFP

 

وزارت خارجه سودان اعلام کرد که اسرائیل و سودان در سفر روز پنجشنبه الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم، بر سر ادامه تلاش‌ها برای عادی‌سازی مناسبات میان دو کشور توافق کردند. 

با وجود تبادلات متعدد میان مقام‌های اسرائیل و سودان در سال‌های اخیر، اما این اولین باری است که سودان سفر رسمی یک مقام اسرائیلی را به رسمیت می‌شناسد. 

سودان با برداشتن گام‌هایی در چارچوب توافقنامه عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل متعلق به سال ۲۰۲۰، موافقت کرده است. پیمان‌ ابراهیم در آن زمان با میانجیگری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به اجرا درآمد و در اولین گام، سه کشور عرب امارات متحده عربی، بحرین و مراکش مناسبات خود را با کشور اسرائیل عادی‌سازی کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خارطوم در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که وزیر دادگستری آن زمان سودان، نصرالدین عبدالباری، در جریان سفر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری وقت آمریکا در دولت ترامپ، توافق ابراهیم را امضا کرده است. 

دفتر ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که الی کوهن و برهان در جریان سفر وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم، درباره تعمیق همکاری میان دو کشور در زمینه‌های امنیتی و نظامی و همچنین بخش کشاورزی، انرژی، بهداشت، آب و آموزش گفت‌وگو کردند. 

وزارت خارجه سودان گفت: «بر سر حرکت به سمت عادی‌سازی مناسبات دو کشور توافق شد.»

مقام‌های اسرائیل تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده‌اند، اما دفتر کوهن اعلام کرد که او پس از بازگشت از این «سفر تاریخی»، کنفرانسی خبری برگزار می‌کند. 

کوهن در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان وزیر اطلاعات اسرائیل به سودان سفر کرده بود. 

ارتش سودان که از زمان کودتای اکتبر ۲۰۲۱ مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد و در عین حال تاکید می‌کند که قصد دارد قدرت را به یک دولت غیرنظامی واگذار کند، به نظر می‌رسد که اقدام به سمت برقراری مناسبات با اسرائیل را رهبری کرده است. 

گروه‌های غیرنظامی درباره عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل چندان هیجانی نشان نداده‌اند و پیش‌تر گفته‌اند که هرگونه توافق در این خصوص باید به تصویب پارلمانی برسد که هنوز تشکیل نشده است. پیش‌تر اسرائیل و سودان برخی همکاری‌‌ها در زمینه‌های اطلاعاتی و تجاری را شروع کرده بودند.