سفر هیات اسرائیلی به سودان و تقویت همکاری‌های اطلاعاتی

در این دیدار موضوعات مختلف دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی به بحث گذاشته و احتمال پیوستن اسرائیل به شورای دریای سرخ مطرح شد

سودان و اسرائیل چند هفته پیش، توافق عادی‌سازی روابط امضا کردند - JACK GUEZ, ASHRAF SHAZLY / AFP

وزیر اطلاعات اسرائیل در سفر تاریخی به سودان، درباره پیشرفت در توافق‌نامه‌های ابراهیم گفت‌وگو کرد و به موضوعات مختلف دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی پرداخت.

چند هفته پس از پیوستن سودان به توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی، موسوم به ابراهیم، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، الی کوهن را در راس مشترک وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی به خارطوم، پایتخت سودان اعزام کرد.

به گزارش پایگاه خبری یهودی استرالیا و نیوزلند، در این دیدار برای اولین بار تفاهم‌نامه‎ای بین وزیر دفاع سودان و وزیر اطلاعات امضا شد. همچنین احتمال پیوستن اسرائیل به شورای دریای سرخ که مصر و عربستان سعودی در آن عضو هستند، مطرح شد. این شورا که توسط عربستان سعودی در ماه مه سال ۲۰۲۰ تاسیس شد، شامل هشت کشور عربی و آفریقایی هم مرز با دریای سرخ و خلیج عدن است.

هیات اسرائیلی ساعاتی قبل از بسته شدن فرودگاه بن گوریون به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از این سفر بازگشت. هیات اسرائیلی شامل روسای بخش‌های وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی و مقامات سایر وزارتخانه‌های دولتی بود.

کوهن در این سفر با عبدالفتاح البرهان رئیس‌جمهور سودان، یاسین ابراهیم وزیر دفاع و دیگر اعضای ارشد دولت سودان دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه دولت اسرائیل درباره این سفر آمده است که «طرفین» در مورد ثبات امنیت منطقه‌ای که برای توسعه اقتصادی ضروری است بحث و کردند و همکاری اطلاعاتی را تعمیق بخشیدند.»

در حوزه اقتصادی، اعضای هیات اسرائیلی تعدادی پروژه احتمالی مشترک اقتصادی را با تأکید بر آب، کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهداشت و هواپیمایی مطرح کردند.

این همکاری بر امکان ایجاد پروژه‌های زیرساختی توسط شرکت‌های اسرائیلی از جمله تأسیسات نمک‌زدایی و انرژی‌های تجدیدپذیر، آموزش در زمینه کشاورزی و افزایش تجارت با شرکت‌های اسرائیلی متمرکز بود.

سودانی‌ها همچنین درباره پیشرفت خود در زمینه لغو قانون تحریم این کشور علیه اسرائیل بحث کردند.

همچنین توافق شد که هیاتی از سودان از اسرائیل دیدار کند و هیات‌های تجاری سرمایه‌گذاری و تجارت بین دو کشور را ارتقا ‌دهند.

بیشتر از جهان