سفر وزیر خارجه سعودی به بغداد؛ تاکید بر همکاری‌های اقتصادی و انرژی 

عراق در تلاش است تا با جذب سرمایه‌گذاری از عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه وابستگی به برق و گاز ایران را کاهش دهد

وزیران خارجه سعودی و عراق در نشست خبری مشترک بر گسترش مناسبات اقتصادی تاکید کردند- Ahmad AL-RUBAYE / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز پنجشنبه ۱۳ بهمن (دوم فوریه) در سفری رسمی به بغداد، با رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه، رئیس‌ مجلس و شماری دیگر از مقام‌های عراقی ملاقات کرد. 

او در کنفرانس خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی خود، بر «نقش اساسی» عراق در پیشبرد ثبات در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و ضمن تاکید بر عمق روابط دو کشور گفت که عربستان سعودی از تلاش دولت عراق برای برقراری صلح و ثبات حمایت می‌کند. 

وزیر خارجه عراق در این ملاقات خواستار افزایش همکاری‌های اقتصادی کشورش با عربستان سعودی، به‌ویژه افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری در حوزه انرژی و برق شد. 

فواد حسین در کنفرانس خبری مشترک وزیران خارجه عراق و عربستان سعودی، به ازسرگیری مذاکرات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران که پیش‌تر با میانجیگری بغداد برگزار شده بود، اشاره‌ای نکرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین گفت که سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد «در زمان چالش‌های سخت» انجام شد، بنابراین گفت‌وگو درباره چالش‌هایی که کل منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اهمیت دارد.

حسین «همکاری کامل» با عربستان سعودی در حوزه نفت، به‌ویژه در چارچوب همکاری‌های اوپک را ستود و گفت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های سعودی در عراق استقبال می‌کند. 

فواد حسین گفت: «امیدواریم که عراق چه از طریق شبکه سعودی و چه از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس، برق دریافت کند.»

چند دهه جنگ و فساد اقتصادی، زیرساخت‌ها و خدمات عمومی کشور نفت‌خیز عراق را تضعیف کرده و در حال حاضر برای تامین برق و گاز کشور، به ایران وابسته است. 

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین روز پنجشنبه با عبداللطيف جمال راشد، رئیس‌جمهوری عراق، نیز ملاقات کرد. آنان در این دیدار تاکید کردند که بغداد و ریاض از جمله ستون‌های اصلی ثبات منطقه‌اند. 

آنان درباره تحولات منطقه و جهان صحبت کردند و بر اهمیت رسیدگی به بحران‌ها و استقرار امنیت و صلح، از طریق گفت‌وگو و مشورت، تاکید کردند. 

رئیس‌جمهوری عراق نیز در دیدار با وزیر خارجه سعودی، بر اشتیاق بغداد به تقویت همکاری با عربستان سعودی در سطوح مختلف و همچنین آمادگی این کشور در حل‌وفصل نگرانی‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان همچنین ضمن اشاره به تنوع اقتصادی عراق گفت که روابط دو طرف اخیرا شاهد پویایی چشمگیری بوده است و کشورش آماده همکاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه گاز است. 

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در درگیری‌های داخلی عراق و کشورهای دیگر درگیر جنگ در منطقه چون یمن، از گروه‌های متقابل حمایت می‌کنند. روابط دیپلماتیک تهران و ریاض از سال ۲۰۱۶ قطع شده است و عراق از سال ۲۰۲۱ با میزبانی جلسات ملاقات میان مقام‌های دو طرف، تلاش کرده تا برای برقراری رابطه میان آنان نقش واسطه بازی کند، هرچند به نظر می‌رسد که این مذاکرات به بن‌بست رسیده است. 

عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه جمهوری اسلامی را به بی‌ثباتی و مداخله در امور داخلی کشورهای عرب از طریق حمایت از گروه‌های مسلح نیابتی متهم می‌کنند و در عین حال برنامه اتمی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی آنان را نگران کرده است. 

بیشتر از جهان