وزیر خارجه عربستان سعودی: عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم تشکیل کشور مستقل فلسطینی است 

«عادی‌سازی واقعی مناسبات و ثبات واقعی تنها از طریق دادن امید و کرامت به فلسطینی‌ها ممکن است»

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، به اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سفر کرده است- Fabrice COFFRINI / AFP

 وزیر خارجه عربستان سعودی گفت تا زمانی که فلسطینی‌ها صاحب کشور مستقل نشده‌اند، پادشاهی عربستان سعودی مناسبات خود را با اسرائیل عادی نمی‌کند. 

 شاهزاده فیصل بن فرحان که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به داووس سفر کرده است، در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ تاکید کرد که موضع عربستان سعودی درباره اسرائیل تغییر نکرده است. او ضمن تاکید بر اینکه عادی‌سازی مناسبات کشورهای خاورمیانه با اسرائیل «به نفع منطقه و اسرائیل است»، تصریح کرد: «عادی‌سازی واقعی مناسبات و ثبات واقعی تنها از طریق دادان امید و کرامت به فلسطینی‌ها ممکن است، و این مستلزم دادن کشور مستقل به آن‌ها است.» 

سخنان روز گذشته شاهزاده فیصل بن فرحان در حاشیه اجلاس جهانی داووس در سوئیس، رضایت مقام‌های فلسطینی را به همراه داشت و وزارت خارجه تشکیلات خودگردان در رام‌الله اعلام کرد که «از مواضع صمیمانه پادشاهی سعودی در قبال مردم فلسطینی» استقبال می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «اولویت باید این باشد که دو طرف اسرائیلی و فلسطینی بر سر میز مذاکره حاضر شوند تا مسیر رسیدن به کشور مستقل فلسطینی که شرق اورشلیم پایتخت آن باشد، هموار شود.» او همچنین تاکید کرد که قرار گرفتن در این مسیر به تصمیم اسرائیل بستگی دارد.

مقام‌های اسرائیلی در گذشته از تمایل خود به ایجاد روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند، اما هم‌اکنون بیشتر اعضای دولت ائتلافی جدیدی که از یک ماه پیش در اسرائیل بر سر کار آمده است، مخالف تشکیل کشور مستقل فلسطینی‌اند.

دولت جو بایدن در واشنگتن نیز درباره تلاش برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها اقدامی نکرده است. 

آمریکا و اسرائیل سخت تلاش کرده‌اند تا پیمان‌ ابراهیم که تاکنون در چارچوب آن مناسبات اسرائیل با چهار کشور عرب بحرین، مراکش، امارات متحده عربی و سودان، عادی‌سازی شده است، تقویت شود و در همین راستا، نشست نقب را تشکیل داده و قصد دارند فهرست متحدان منطقه‌ای اسرائیل را با هدف اصلی عادی‌سازی روابط اسرائیل با ریاض، گسترش دهند. 

هفته گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، از اورشلیم و رام‌الله بازدید کرد و قرار است تا چند هفته دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به این مناطق سفر کند. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با سالیوان بر اهمیت روابط کشورش با عربستان سعودی تاکید کرده بود. 

فلسطینی‌ها پیمان ابراهیم را «خنجر از پشت» و ناقض طرح صلح کشورهای عرب در سال ۲۰۰۲ می‌دانند که می‌گوید کشورهای عرب تنها پس از تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷، با اسرائیل روابط عادی برقرار می‌کنند.

پیش‌تر، مقام‌های فلسطینی از برقراری برخی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده بودند، اما مخالفت ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، با این گام، موجب شد تا فلسطینی‌ها به‌طور علنی از ریاض انتقاد نکنند.