«قطر به اشرف غنی رشوه داد تا با طالبان نجنگد»

قطر از دولت‌های حامی و همسو با طالبان است

قطر از دولت‌های حامی و همسو با طالبان است که در بازگشت این گروه به قدرت، نقش مهمی بازی کرد-ashrafghani/Facebook@

یک شبکه خبری ایتالیایی به نام TG1 در گزارشی نوشت که در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ و در آستانه پیشروی طالبان به سمت مراکز شهرها و فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، امیر قطر مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار به اشرف غنی رشوه داد تا علیه طالبان نجنگد.

این رسانه سندی را که نشان می‌دهد اجمل احمدی -‌از مشاوران نزدیک اشرف غنی که در سال آخر حاکمیت غنی بر افغانستان در سمت رئیس بانک مرکزی افغانستان کار می‌کرد- مبلغ یاد شده را از سفارت قطر در کابل تحویل گرفته، به گزارشش پیوست کرده است.

در این سند که هنوز درستی آن را اجمل احمدی و سفارت قطر در کابل تایید نکرده‌اند، آمده است:«اینک اقرار می‌نمایم، اینجانب اجمل احمدی، رئیس کل بانک مرکزی افغانستان و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری محمد اشرف غنی، در ملاقاتی که با هیئت دولت قطر در امور حل منازعات و معاون سفارت قطر در کابل داشتم، هدیه والاحضرت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر دولت قطر را برای محمد اشرف غنی که یک فقره چک به ارزش ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار آمریکایی است تحویل گرفتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه آمده است که در جریان تحویل‌دهی این پول، شماری از دیپلمات‌های قطری نیز در سفارت این کشور در کابل حضور داشته‌اند.

تاریخ صدور این نامه، ۷ ژوئیه ۲۰۲۱، است که حدود یک ماه پس از آن، اشرف غنی با فرار از کابل، دولت افغانستان را با سقوط مواجه کرد.

قطر از دولت‌های حامی و همسو با طالبان است که در بازگشت این گروه به قدرت، نقش مهمی بازی کرد. انتشار گزارش رشوه امیر قطر به اشرف غنی، واکنش‌های زیادی در میان مردم افغانستان داشته است.

چند روز پس از فرار اشرف غنی از کابل و سلطه طالبان بر افغانستان، یک دیپلمات روسیه در سفارت این کشور در کابل مدعی شد که اشرف غنی ۱۳۹ میلیون دلار را از کابل خارج کرده است.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) در اوت ۲۰۲۲ گزارش داد که پس از انجام تحقیقاتی دریافته است که اشرف غنی و تیم همراهش هنگام خروج از افغانستان حدود ۵۰۰ هزار دلار با خود داشته‌اند.

سی‌گار خروج ۱۳۹ میلیون دلار را رد کرد و گفت انتقال این مبلغ پول در روزی که غنی به خارج از افغانستان فرار کرد، ثابت نشده است.

پس از آنکه طالبان کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان را تصرف کردند، برخی مقام‌های این گروه مدعی شدند که به بسته‌های دلار که اشرف غنی از بانک مرکزی به محل کارش منتقل کرده بود، دست یافته‌اند. اشرف غنی از اوت ۲۰۲۱ تاکنون در امارات متحده عربی زندگی می‌کند و در این مدت چند بار با رسانه‌ها مصاحبه کرده است.