خامنه‌ای به مزار طلبه بسیجی رفت، کیفرخواست متهمان اکباتان صادر شد

قوه قضاییه میلاد آرمون و دیگر متهمان شهرک اکباتان را به قتل یک بسیجی متهم کرده است

علی صالحی، دادستان تهران، از صدور کیفرخواست متهمان پرونده موسوم به «شهرک اکباتان» خبر داد و گفت که این کیفرخواست بر اساس پرونده شش‌جلدی متهمان به دادگاه کیفری ۱ استان تهران ارسال شده است. قوه قضاییه متهمان پرونده شهرک اکباتان را به «قتل و مشارکت در قتل» یک بسیجی به نام آرمان علی‌وردی متهم کرده است.

هم‌زمان، فعالان و نهادهای حقوق بشری درباره خطر صدور حکم اعدام برای حسین نعمتی، مهدی حسینی، علیرضا کفایی و میلاد آرمون، متهمان اصلی این پرونده، ابراز نگرانی کردند.

میلاد آرمون همان متهم جوانی است که حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، او را وادار کرد مقابل دوربین رسانه‌های حکومتی اعتراف کند به یک بسیجی چاقو زده اما او با تاکید گفت که اصلا چاقویی در دست نداشته است. انتشار این ویدیو در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی داشت و یکی از کاربران توییتر که در دوران سربازی، با میلاد آرمون هم‌خدمتی بود، در واکنش به آن نوشت: «میلاد هم‌خدمتی من بود. آزارش به پشه هم نمی‌رسید. تو تلویزیون یه چاقو بدید دست این، ببینید اصلا بلده بگیره دستش. این روزها با هزار جور شکنجه هم ازش اعتراف می‌گیرند و شانتاژ خبری درست کنند؛ در حالی‌ که میلاد اون بسیجی رو نکشته.»

بر مبنای اعلام کانون حقوق بشر ایران، علیرضا کفایی، دیگر متهم این پرونده، هم «تحت آزار و شکنجه شدید» اعتراف کرده است و شرایط وخیمی دارد.

یته گوتلاند، نماینده پارلمان سوئد و ناتالی گوله، عضو مجلس سنای فرانسه، کفالت سیاسی میلاد آرمون و علیرضا کفایی را برعهده گرفته‌ و قول داده‌اند برای نجات آنان تلاش کنند.

آرمان علی‌وردی عضو بسیج یگان امنیتی امام رضا و طلبه حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی معرفی شده و گفته می‌شود ساکن منطقه شهران تهران بوده است. او روز ۴ آبان با هدف سرکوب مردم معترض به شهرک اکباتان رفت و بنا بر ادعای نهادهای امنیتی و انتظامی، در جریان اعتراض‌های خیابانی زخمی شد و سپس در بیمارستان جان باخت. حدود ۱۰ روز پس از مرگ این طلبه بسیجی، حسین اشتری، فرمانده وقت نیروی انتظامی، از دستگیری پنج متهم اصلی این پرونده خبر داد و مدعی شد که یکی از این افراد با چاقو و یکی دیگر با سنگ به آرمان علی‌وردی ضربه زده‌اند. بنا بر ادعای اشتری، نفر سوم نیز این نیروی بسیجی را ضرب‌وشتم کرده است و دو نفر دیگر هم فیلمبردار و عامل انتشار ویدیو در فضای مجازی بوده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گفت که در مجموع ۱۵ نفر در ارتباط با پرونده مرگ آرمان علی‌وردی دستگیر شده‌اند. هم‌زمان، رسانه‌های حکومتی مدعی شدند ضاربان این نیروی بسیجی را برای توهین به علی خامنه‌ای تحت‌فشار گذاشته بودند و امتناع از این کار موجب شد که او را به قتل برسانند.

علی خامنه‌ای، روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن بر مزار این بسیجی طلبه حاضر شد و رسانه‌های حکومتی ویدیوها و تصاویر حضور او را به شکل گسترده‌ای پوشش دادند. حساب توییتری شهرک اکباتان در واکنش به حضور خامنه‌ای بر مزار طلبه بسیجی، به حکومت هشدار داد در صورت صدور «حکم ناحق» برای میلاد آرمون، علیرضا کفایی، حسین نعمتی و مهدی حسینی، شهرک اکباتان ساکت نمی‌ماند.  

رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۱ آبان هم در دیدار با تعدادی از دانش‌آموزان، به مرگ آرمان علی‌وردی اشاره کرد و خواستار مجازات افرادی شد که به گفته او در این «جنایت» دست داشته‌اند.

پس از مرگ آرمان علی‌وردی، سرکوب معترضان و دستگیری خشونت‌آمیز ساکنان اکباتان با شدت بیشتری ادامه یافت. هم‌زمان شورای شهر تهران هم دست‌ به‌ کار شد و نام خیابان‌ نیلوفر جنوبی در تقاطع شهران جنوبی را به «شهید آرمان علی‌وردی» تغییر داد. در چهلم این طلبه بسیجی، نام میدان شهرک اکباتان هم به اسم او درآمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از بازداشتی‌های شهرک اکباتان روز یکشنبه ۲۷ آذر با لباس‌ زندان، به این منطقه برده شدند. رسانه‌های حکومتی ادعا کردند که این اقدام با هدف بازسازی صحنه قتل آرمان علی‌وردی انجام شد اما فعالان و معترضان شهرک اکباتان می‌گویند هدف اصلی حکومت از این کار ایجاد رعب و وحشت در دل ساکنان شهرک اکباتان برای پایان دادن به اعتراض‌ها بود.

با شروع خیزش سراسری ایرانیان، ساکنان شهرک اکباتان در برگزاری تجمع‌های اعتراضی پیشقدم و فعال بودند و همین امر نگرانی نهادهای امنیتی را در پی داشت؛ تا حدی که یک‌ بار از بلندگوهای این شهرک مردم منطقه را به «سر بریدن» تهدید کردند.

محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی نیز به اتهام دست داشتن در قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در دادگاه انقلاب کرج به اعدام محکوم شدند و حکم اعدام آنان با وجود اعتراض‌های شدید داخلی و خارجی، بامداد ۱۷ دی‌ ۱۴۰۱ اجرا شد.