عربستان سعودی ۲۶۶ میلیارد دلار برای تولید انرژی پاک‌ سرمایه‌گذاری می‌کند

بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به‌دنبال تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در تولید هیدروژن است

ریاض اقدام‌های خود در زمینه راه‌حل‌های جذب کربن را دو برابر خواهد کرد ـ AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، اعلام کرد که این کشور قصد دارد بیش از ۲۶۶ میلیارد دلار برای تولید انرژی پاک‌تر و توسعه شبکه برق خود سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش اینسایدر پیپر، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان طی سخنانی در مجمعی که از طرف آرامکو، غول نفتی سعودی، برگزار شد، گفت که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به‌دنبال تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در تولید هیدروژن به‌عنوان انرژی دوستدار محیط زیست است.

وزیر انرژی عربستان سعودی افزود: «ما داریم برای بیش از یک تریلیون ریال (۲۶۶ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۳۰ برای رسیدگی به برنامه‌های خود به منظور دستیابی به اشکال پاک‌تر انرژی و همچنین توسعه و نوسازی شبکه انتقال و توزیع برق، اقدام‌هایی را انجام می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در هفتمین مجمع سالانه که در ظهران برگزار می‌شد، گفت: «در زمینه هیدروژن، ما مصمم‌ایم که یک صادرکننده پیشرو باشیم و همچنین از هیدروژن پاک برای مصارف محلی در صنایع سنگین به منظور تولید محصولات سبز استفاده کنیم.»

عربستان سعودی همچنین اقدام‌های خود در زمینه راه‌حل‌های جذب کربن را دو برابر خواهد کرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان با تاکید بر این موضوع، گفت:‌ «ما دیگر هیچ تولید برقی در آینده بدون جذب کربن نخواهیم داشت.»

افزایش قیمت نفت خام پس از تهاجم روسیه به اوکراین، برای عربستان سعودی این امکان را فراهم کرد که در سال ۲۰۲۲ اولین مازاد بودجه خود را در ۹ سال گذشته، ثبت کند و به قدرت مالی این کشور برای توسعه اقتصادی بیفزاید. با این حال، ریاض مصمم است که در زمینه کاهش وابستگی نفتی گام بردارد و در عین حال، اقدام‌های متعددی را برای حفاظت از محیط زیست انجام دهد.

ریاض برنامه «ابتکار سبز سعودی» را در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد که قرار است به چالش‌های زیست‌محیطی رسیدگی کند و تا سال ۲۰۶۰، به انتشار «صفر خالص» گازهای گلخانه‌ای برسد.

«ابتکار سبز سعودی» شامل بیش از ۶۰ راهکار مرتبط با محیط زیست و آب و هوا است. این برنامه، مناطق وسیعی از خشکی و دریا را برای نگهداری تعیین کرده است تا به محافظت ۲۰ درصد ذخایر طبیعی تا سال ۲۰۳۰ دست یابد و ۱۰ درصد دیگر نیز پس از آن محقق شود.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر، پروژه‌های بزرگ مرتبط با تولید انرژی با استفاده از منابع تجدیدپذیر را در اولویت اقتصادی خود قرار داده است. به‌عنوان مثال، شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در نوامبر ۲۰۲۲، شرکت «سیر» (Seer) را راه‌اندازی کرد که نخستین شرکت تولید‌کننده خودروی برقی در عربستان سعودی به‌حساب می‌آید.

بیشتر از جهان