جوکوویچ روی قله تنیس جهان

تنیسور صرب با فتح اوپن استرالیا به رکورد ۲۲ قهرمانی نادال در گرنداسلم رسید و هدفش فتح سه گرنداسلم باقی‌مانده سال ۲۰۲۳ است

استفانو سیتسیپاس، لحظاتی بعد از اینکه فینال اوپن استرالیا را در سه ست به نواک جوکوویچ باخت، در برابر تماشاگران حاضر در «ملبورن پارک» گفت: «او بر‌ترین کسی است که تا به حال راکت تنیس به دست گرفته.» بحث «بر‌ترین تنیسور» تاریخ هم مثل «برترین فوتبالیست» تاریخ داغ است و اگر بخواهیم به تعداد گرنداسلم‌ها استناد کنیم، جوکوویچ در استرالیا موفق شد با رکورد ۲۲ قهرمانی رافائل نادال برابری کند. 

این قهرمانی، پس از رویدادهای تلخ سال گذشته که تنیسور صرب به دلیل تزریق نکردن واکسن کرونا اجازه نیافت به خاک استرالیا وارد شود، حس متفاوتی داشت. او پس از گرفتن آخرین امتیاز بازی و قطعی شدن قهرمانی‌اش، به جایگاه رفت و لحظاتی در کنار مربیان و خانواده‌اش اشک ریخت. جوکوویچ گفت: «فقط خانواده و تیمم می‌دانند که در چهار پنج هفته گذشته بر من چه گذشته است. می‌توانم بگویم که با توجه به شرایط، این بزرگ‌ترین موفقیت ورزشی من بود.»

نوله در سال ۲۰۲۲ به دلیل پروتکل‌های بهداشتی نتوانست در اوپن استرالیا و اوپن آمریکا شرکت کند، ولی هدفش در سال جاری این است که هر چهار گرنداسلم را فتح کند. چالش بزرگ او فتح اوپن فرانسه خواهد بود، چرا که با ۱۴ قهرمانی، نشان داده است که روی خاک رس به کمتر کسی باج می‌دهد، و سال گذشته هم جام را بالای سر برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوکوویچ پس از پاریس باید به حومه لندن برود و از عنوان قهرمانی‌اش در ویمبلدون دفاع کند. مرحله آخر، سفر به نیویورک است. سال گذشته در غیاب جوکوویچ، آلکاراز توانست فاتح اوپن آمریکا شود. این تنیسور جوان اسپانیایی به دلیل مصدومیت، در اوپن استرالیا غایب بود تا جایگاه شماره یک رده‌بندی تنیس جهان را به جوکوویچ واگذار کند. البته آمریکا یکی از پنج کشوری است که هنوز محدودیت ورود افراد به خاکش را بدون تزریق واکسن، حذف نکرده است و نوله باید امیدوار باشد که این قانون تا پاییز امسال تغییر کند.

پرسش مهم‌‌تر، این است که دوران اوج جوکوویچ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. با خداحافظی فدرر، جوکوویچ و نادال می‌توانند رکورد قهرمانی‌های‌ خود را در گرنداسلم، فراتر ببرند و تنیسورهای جوان برای رقابت با این دو اسطوره تنیس، کار سختی در پیش دارند. 

گوران ایوانیسویچ، مربی جوکوویچ، پس از فینال اوپن استرالیا در پاسخ به اینکه او تا چند سال دیگر می‌تواند در اوج بماند،گفت: «دو تا سه سال دیگر. سطح بازی او باورنکردنی است. شبیه موجودات فضایی است. مغزش متفاوت کار می‌کند.»  او درباره رقابت شاگردش با نادال نیز گفت:  «به بازی هندبال بین اسپانیا و صربستان می‌ماند و نتیجه فعلا ۲۲-۲۲ است. فصل خیلی جذابی در پیش است.»

بیشتر از تنيس