پیشروی بی‌رحمانه جوکوویچ به سوی دهمین قهرمانی اوپن استرالیا

تنیسور صرب با برد مقتدرانه مقابل روبلف روس به نیمه‌نهایی اولین گرنداسلم فصل رسید

تنیسور ۳۵ ساله صرب که تنها قهرمان سابق گرنداسلم باقی‌مانده در جدول مسابقات است -- DAVID GRAY / AFP

نواک جوکوویچ، قهرمان ۹ دوره اوپن استرالیا، با برتری مقتدرانه سه بر صفر مقابل آندری روبلف در سید پنجم مسابقات، به نیمه‌نهایی این گرنداسلم صعود کرد.

تنیسور ۳۵ ساله صرب که تنها قهرمان سابق گرنداسلم باقی‌مانده در جدول مسابقات است، بخت اول قهرمانی محسوب می‌شود. برد مقابل روبلف، بیست و ششمین برد متوالی جوکوویچ در اوپن استرالیا است و بر این مبنا، توانسته‌ است با رکورد آندره آغاسی، تنیسور ایرانی‌الاصل آمریکایی دهه ۹۰، برابری کند. جوکوویچ در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ قهرمان این گرنداسلم شد، و سال گذشته، ۲۰۲۲، نیز به دلیل تزریق نکردن واکسن کرونا و پروتکل‌های سختگیرانه استرالیا، اجازه نیافت در مسابقات شرکت کند.

جوکوویچ در پنج مسابقه‌اش تا نیمه‌نهایی فقط یک ست باخته و مقابل روبلف هم که فورهندهای سنگینی دارد، جز دقایق کوتاهی به دردسر نیفتاد. او درباره این بازی گفت: «نمی‌توانم بابت بازی‌ام خوشحال‌تر از این باشم. من در انتهای زمین مستحکم بودم و از این شرایط راضی‌ام.»

تنیسور صرب در پاسخ به این پرسش که آیا این بهترین بازی‌اش در این تورنمنت بود، گفت: «باید بگویم که این دومین بازی خوب من است، ولی به کیفیت بازی مرحله قبل مقابل دمینور بسیار نزدیک بود. شاید نتیجه دو ست اول بازتاب رقابت نزدیک ما نباشد. من در لحظات مهم بازی ضربات مناسب و انتخاب‌های درستی داشتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوکوویچ این موفقیت را با وجود مصدومیت عضله رانش به دست آورد. او با بانداژی روی پای چپ مسابقه داد و روز قبل از بازی تمرین نکرده بود. نوله درباره وضعیت مصدومیتش گفت: «من روز قبل از بازی بیش از اینکه با انسان‌ها در ارتباط باشم، به دستگاه‌ها متصل بودم. هر دستگاهی که تصور کنید روی کره زمین وجود دارد، به پایم وصل کردم و نتیجه داد.»

جوکوویچ جمعه در نیمه‌نهایی با تامی پل روبه‌رو می‌شود. از ۲۰۰۹ تاکنون، او اولین تنیسور آمریکایی است که به نیمه‌نهایی اوپن استرالیا می‌رسد. او بعد از شکست بن شلتون، هموطن گمنامش، در یک‌چهارم نهایی، گفت: «حضور در هفته دوم گرنداسلم آرزوی هر تنیسوری است، نمی‌توانم باور کنم که به نیمه‌نهایی اوپن استرالیا رسیده‌ام.»
جوکوویچ درباره تقابل با پل گفت: «او برای اولین بار به نیمه‌نهایی گرنداسلم رسیده و چیزی برای از دست دادن ندارد. من باید برای این بازی آماده باشم و رویکردم تفاوتی با بازی‌های قبلی نداشته باشد. اگر مثل دورهای قبلی بازی کنم، می‌توانم به فینال برسم.»

جوکوویچ در صورت رسیدن به فینال، با برنده مسابقه کارن خاچانف روس و استفانونس سیتسیپاس یونانی روبه‌رو خواهد شد.

بیشتر از تنيس