سرنوشت کپسول رادیواکتیو گم‌شده در استرالیا چه می‌شود؟

شرکت مسئول به‌کار‌گیری این کپسول کوچک رادیواکتیو بابت از دست دادن آن عذرخواهی کرد

کپسول گم‌شده می‌تواند تابشی برابر با ۱۰ اشعه ایکس در ساعت داشته باشد ـ AFP

شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی‌ــ‌استرالیایی ریو تینتو (Rio Tinto Ltd) به دلیل گم کردن یک کپسول رادیواکتیو که به صدور هشدار تشعشع در بخش‌های وسیعی از استرالیای غربی منجر شد، عذرخواهی کرد.

به گزارش رویترز، این کپسول رادیواکتیو کوچک که گمان می‌رود از یک کامیون پایین افتاده باشد، بخشی از ابزار مورداستفاده برای اندازه‌گیری چگالی سنگ آهن است که برای جابه‌جایی به یک شرکت پیمانکاری سپرده شده بود.

به نظر می‌رسد این کپسول در بازه زمانی دو هفته پیش گم شده باشد اما کارشناسان تاکنون موفق نشده‌اند آن را پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های استرالیا با دلهره و به‌سرعت مسیر عبور کامیون حامل این کپسول را دنبال می‌کنند تا شاید بتوانند آن را پیش از آنکه فاجعه‌ای بیافریند، پیدا کنند. با این حال مشکل اینجا است که این کامیون مسیری بسیار طولانی‌ــ ۱۴۰۰ کیلومترــ را از شمال نیومن (شهری کوچک در منطقه دورافتاده کیمبرلی) تا انباری در حومه شمال شرقی پرت پیموده است.

اندرو استاچبری، مدیر بخش فیزیک هسته‌ای دانشگاه ملی استرالیا، در اظهارنظری در این زمینه گفت: «پیدا کردن این کپسول مثل گشتن دنبال سوزن در انبار کاه است؛ البته غیرممکن نیست چون جست‌وجوگران به ردیاب‌های تشعشع مجهزند.»

این کپسول در تاریخ ۱۲ ژانویه از محوطه معدن گودای دری (Gudai-Darri) بار زده شد. هنگامی که کارشناسان در روز ۲۵ ژانویه خواستند آن را برای بازرسی از بسته‌بندی خارج کنند، دریافتند که سر جایش نیست. آن‌ها گمان می‌کنند که لرزش‌های کامیون به شل شدن پیچ و مهره‌های بسته‌بندی کپسول رادیواکتیو منجر شده و این محموله کوچک از شکافی در کامیون بیرون افتاده است.

سیمون تروت، یکی از مقام‌های شرکت ریو تینتو، در بیانیه‌ای گفت: «ما این حادثه را بسیار جدی می‌گیریم. متوجهیم که این اتفاق نگران‌کننده است و بابت دلهره‌ای که در مردم استرالیای غربی ایجاد شده است، متاسفیم.» او اضافه کرد که شرکت ریو تینتو پیمانکاری با تخصص مناسب را برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل ایمن استخدام کرده بود.

تروت همچنین گفت: «ما تمام مناطقی را که دستگاه از آن‌ها عبور کرده بررسی‌ رادیولوژیکی و جاده‌های داخل و بیرون محوطه معدن را هم وارسی کرده‌ایم. باز هم تحقیقات را ادامه می‌دهیم.»

کپسول نقره‌ای گم‌شده با قطر شش و طول هشت میلی‌متر، حاوی سزیم ۱۳۷ است که تابشی معادل ۱۰ اشعه ایکس در ساعت ساطع می‌کند.

مقام‌های استرالیا توصیه کرده‌اند که افراد حداقل پنج متر از کپسول دور بمانند زیرا قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند باعث سوختگی ناشی از تشعشع یا بیماری‌های دیگر شود؛ اگرچه تاکید کردند که خطر زیادی جامعه را تهدید نمی‌کند. به گفته استاچبری، دانشمند استرالیایی، اگر افراد از کنار آن رانندگی کنند، خطری مثل در معرض اشعه ایکس قرار داشتن دارد اما اگر در کنار آن بایستند یا آن را در دست بگیرند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

هم‌زمان با گم شدن این کپسول رادیواکتیو، بخش خدمات اورژانس استرالیای غربی هم یک گروه مدیریت خطر تشکیل داد و تجهیزاتی تخصصی به کار گرفت. این تجهیزات عبارت‌اند از ابزار قابل حمل اندازه‌گیری و تشخیص سطح تشعشع در شعاع ۲۰ متری که می‌تواند در وسایل نقلیه در حال حرکت نیز استفاده شود.

تحلیلگران می‌گویند حمل‌ونقل کالاهای خطرناک از معادن امری عادی است و این حادثه ضعیف بودن استانداردهای ایمنی شرکت ریو تینتو را نشان نمی‌دهد. با این حال چنین حادثه‌ای دردسری دیگر برای این غول معدنی است که پس از تخریب دو پناهگاه سنگی باستانی و مقدس در منطقه پیلبارا (در غرب استرالیا) در سال ۲۰۲۰ با آن مواجه شد. در آن سال، اقدام شرکت ریو تینتو برای گسترش یک معدن سنگ آهن با اعتراض‌هایی گسترده‌ روبرو شد.

شرکت ریو تینتو در شش قاره عملیات استخراج فلزات انجام می‌دهد، اما بخش بزرگ‌تر فعالیت‌های آن در کشورهای استرالیا و کانادا متمرکز است. این شرکت عظیم سال ۲۰۱۳ در فهرست فوربس، رتبه ۱۰۹ بزرگ‌ترین شرکت‌ جهان را به خود اختصاص داد و به عنوان دومین شرکت معدنی جهان شناخته شد.

بیشتر از جهان