انفجار اتمی در روسیه و افزایش تشعشعات رادیو اکتیو

به روستائیان نزدیک محل حادثه گفته شد که روستای خود را تخلیه کنند

STRINGER / AFP

پس از افزایش ناگهانی تشعشعات رادیواکتیو در اثر حادثه مرگبار انفجار موشک هسته‌ای که مورد آزمایش قرار می‌گرفت، مقامات روسیه به ساکنان روستای نزدیک محل حادثه گفتند که روستای خود را تخلیه کنند.

اداره هواشناسی کشور گفت که روز پنجشنبه تشعشعات رادیواکتیو در شهر سورودوینسک روسیه ناگهان ۱۶ برابر افزایش یافت. مسئولان گفتند که علت آن انفجاری بود که در طول آزمایش موتور راکت روی یک سکوی دریائی رویداد. 

 خبرگزاری اینترفاکس (Interfax)،به نقل از مسئولین شهر سورودوینسک نوشت: «ما یک آگهی دریافت کردیم که از ساکنان نیونوسکا خواسته شده بود به دلیل – فعالیت‌های برنامه ریزی شده مقامات نظامی – از ۱۴ اوت منطقه روستا را ترک کنند».

هنوز در خصوص این حادثه پرده پوشی می‌شود، اما به گفته آژانس هسته‌ای روس اتم (Rosatom)، این حادثه زمانی رویداد که مهندسین آنها در آرخان گلسک یک «ژنراتور رادیو ایزوتوپ» مورد استفاده در موتور راکت را آزمایش می‌کردند. این تراژدی هراس از تشعشع رادیواکتیو را دامن زد و برنامه سری تسلیحاتی را مورد سوال قرار داد.

در این حادثه که در ساحلی واقع در ۶۰۰ مایلی شمال مسکو رویداد، پنج مهندس اتمی روسیه جان خود را از دست دادند. در تشییع جنازه آنها هزاران نفر سوگواری کردند.

روز سه شنبه، خبرگزاری تا س (TASS ) پزشکانی را که قربانیان رویداد را درمان کرده و به مسکو فرستاده بودند معرفی کرد.

خبرگزاری تاس بدون ذکر نام از قول یک منبع پزشکی گفت که این پزشکان موافقتنامه‌ای را امضاء کردند که براساس آن قول داده‌اند اطلاعات مربوط به رویداد را فاش نکنند.

در ابتدا، وزارت دفاع گزارش داد که انفجاری در محل آزمایش نیروی دریایی نزدیک روستای نیوناُکسا در شمال غربی ارخان گلسک رُخ داده که در اثر آن دو نفر کشته و شش نفر مجروح شدند.

شرکت دولتی روس اتم در آخر هفته گفت که انفجار، پنج نفر از کارکنانش را کشته و سه نفر دیگر از آنها را نیز مجروح کرده است. تعداد نهائی کشته شدگان معلوم نیست.

این شرکت گفت که قربانیان روی سکوی دریائی در حال آزمایش موتور راکت بودند که در اثر انفجاربه دریا پرتاب شدند.

الکسی لیخاچف، مدیر شرکت راس اتم از قربانیان تجلیل کرد و گفت که آنها «قهرمانان واقعی» و «افتخار کشور ما» هستند.

به گفته روس اتم آقای لیخاچف در مراسم سوگواری گفت: «کارهای آینده ما برای ساخت جنگ افزارهای جدید که قطعا تکمیل خواهیم کرد بهترین قدردانی از آنها خواهد بود. ما کاملا سفارشات سرزمین مادری را  به سرانجام خواهیم رساند و امنیت آن را حفظ خواهیم کرد.»

پس از انفجار، مقامات روسیه بخشی از خلیج دوینا در دریای سفید را بروی کشتیرانی مسدود کردند تا ناظران خارجی نتوانند عملیات پاکسازی آنچه از انفجار مانده است را ببینند.

 شهردار سورودوینسک گفت سطح رادیواکتیودر پنجشنبه به مدت ۳۰ دقیقه  تا ۲ میکروسورت در ساعت بالا رفت قبل از اینکه به سطح طبیعی منطقه یعنی ۱/۰ میکروسورت در ساعت برسد. مسئولان وضعیت اضطراری، هشداری را منتشر کردند مبنی بر اینکه تمام کارکنان در خانه بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

سطح رادیو اکتیو ۲ میکروسورت  در ساعت تنها اندکی بیشتر از سطح  طبیعی آن است که بین ۱/۰ تا ۴/۰ متغیر است. این سطح رادیواکتیو از سطح کیهانی آن که مسافران هواپیما در پروازهای طولانی در معرض آن قرار می‌گیرند، کمتر است.

پس ازجهش ناگهانی سطح رادیواکیو در روز پنجشنبه، مقامات منطقه افزایشی را گزارش نداده‌اند.

گروه‌های فعال در محیط زیست روسیه به دولت فشار می‌آورند که جزئیات نشت رادیو اکتیو را اعلام کند، امّا تاکنون دولت پاسخی به این در خواست نداده است.

 وزارت دفاع و یا شرکت روس اتم اشاره‌ای به نوع راکتی که در حین آزمایش منفجر شد نکردند، و فقط گفتند که سیستم محرک آن با سوخت مایع کار می‌کرد.

امّا روس اتم به «ژنراتور رادیو ایزوتوپ» اشاره کرد که باعث شد رسانه‌های روسیه نتیجه بگیرند که این همان موشک بورستنیک (Petrel) است که یک موشک اتمی است که اولین بار در مارس ۲۰۱۸ طی سخنرانی وضعیت کشور توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همراه با دیگر جنگ افزارهای ویرانگر، رونمائی شد.

در معرفی موشک جدید، آقای پوتین ادعا کرد که این موشک بُرد نا محدود دارد بطوری‌که می‌تواند دور کره زمین بچرخد بدون انکه کسی متوجه آن شود وبه هدف می‌خورد بدون اینکه سیستم دفاع موشکی دشمن قادر به رد یابی آن باشد.

رئیس جمهور ادعا کرد  این موشک با موفقیت آزمایشات اولیه را طی می‌کند، امّا ناظران تردید دارند و استدلال می‌کنند کنترل چنین سلاحی بسیار سخت است و به محیط زیست آسیب می‌رساند.

چند گزارش خبر می‌دهند که آزمایشات قبلی در جزایر غیرمسکونی قطب شمال درمیدان‌های آزمایش نوایا زملیا و کاپوستین یار وا قع در جنوب روسیه انجام می‌شد و سپس به نیونوکسا منتقل شد.

انتقال آزمایشات از مناطق غیر مسکونی به میدانی نزدیک یک شهر بزرگ ممکن است بازتاب اعتماد فزاینده ارتش نسبت به سلاح جدید باشد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان