احیای مناسبات دوحه و ریاض؛ دومین سفر امیر قطر به عربستان در دو ماه

به نظر می‌رسد که تلاطم‌های دیپلماتیک میان عربستان سعودی و قطر فروکش کرده و روابط میان دو کشور عادی شده است

فرماندار منطقه ریاض در فرودگاه از امیر قطر استقبال کرد- @spa_eng/Twitter

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و هیئت همراهش در چارچوب یک دیدار رسمی، روز شنبه هشتم بهمن (۲۸ ژانویه) وارد ریاض شدند. 

 شاهزاده فیصل بن بندر، فرماندار منطقه ریاض، و حسن بن منصور الخاطر، کاردار قطر در ریاض، در فرودگاه از هیئت دیپلماتیک قطری استقبال کردند. 

این دومین دیدار امیر قطر از عربستان سعودی در دو ماه گذشته به شمار می‌رود. او پیشتر در ماه دسامبر به عربستان سعودی سفر کرده بود تا در نشست چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت کند.

نشریه «الریاض»  در حساب توییتر خود تصویری را منتشر کرده که در آن شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و شیخ تمیم بن حمد در حال تماشای مسابقه اتومبیلرانی در شهر درعیه در نزدیکی ریاض، دیده می‌شوند. سفرا و مقامات کشورهای دیگر نیز در این رویداد حضور داشتند.

به نظر می‌رسد که تلاطم‌های دیپلماتیک میان عربستان سعودی و قطر فروکش کرده و پس از دو سال و نیم سردی روابط، از چهل‌ویکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در العلا در اوایل ۲۰۲۱ به این سو، مناسبات‌‌ دو طرف به حالت عادی بازگشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تنش سیاسی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، و مصر با قطر و محاصره و بایکوتی که بیش از سه سال ادامه داشت، این کشورها در ابتدای سال ۲۰۲۱  میلادی، به‌طور رسمی روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر ازسر گرفتند.

شیخ تمیم بن حمل آل ثانی، روز چهارشنبه در دوحه با ملک عبدالله، پادشاه اردن ملاقات کرده بود. دو رهبر در این ملاقات درباره گسترش سرمایه‌گذاری و همکاری میان اردن و قطر در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی در جهت تامین منافع دو کشور رایزنی کردند. 

بیشتر از جهان