پیروزی نامزد طرفدار اوکراین در انتخابات جمهوری چک

رئیس‌جمهوری جدید چک طرفدار اتحادیه اروپا، کمک به اوکراین، اتخاذ یورو و قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان است

پاول حامی ادامه کمک پراگ به اوکراین است- REUTERS/David W Cerny

ژنرال پتر پاول، نامزد میانه‌گرای طرفدار اتحادیه اروپا، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چک پیروز شد. این رئیس سابق ستاد ارتش چک بر آندری بابیش، چهره میلیاردر‌ و نخست‌وزیر سابق، فائق آمد. رای‌گیری از ساعت دو بعدازظهر جمعه به وقت محلی آغاز شد و ۲۴ ساعت بعد خاتمه یافت. اداره آمار چک گفت پس از شمارش ۷۵ درصد آرا، پیروزی پاول قطعی است.

پاول حامی ادامه کمک پراگ به اوکراین است، اما بابیش از مخارج بالای این کمک انتقاد کرده بود و خواستار مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین شده بود. بابیش در ضمن گفته بود پاول چون ارتشی است، کشور را به سمت جنگ سوق می‌دهد. دولت راست میانه کنونی چک حامی پاول بود و در مقابل، بابیش از حمایت میلوش زمان، رئیس‌جمهوری قبلی، و حزب کمونیست برخوردار بود. بابیش در دوران نخست‌وزیری‌اش از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، روابط نزدیکی با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان، داشت.

جیری پریبان،‌ استاد دانشگاه کاردیف در ولز، در واکنش به این نتایج گفت پاول به اروپا نشان داده است که «پوپولیست‌ها را می‌توان شکست داد».

پاول ۶۱ ساله خود را به‌عنوان نامزدی معرفی کرد که می‌تواند به شکاف‌های سیاسی خاتمه دهد؛ در حالی که بابیش دولت را متهم کرده بود که به مردم در مقابل افزایش قیمت انرژی کمکی نمی‌کند و وعده داده بود که با دولت مبارزه خواهد کرد.

پاول رای خود را در روستای خانوادگی‌اش در نزدیکی پراگ به صندوق انداخت و گفت: «من نمی‌خواهم دنبال گلوی کسی بروم و جلوی کسی را بگیرم. می‌خواهم راه‌ حل پیدا کنم. شعار من شایستگی و همکاری است.»

ریاست‌جمهوری در جمهوری چک مقامی عموما تشریفاتی است، اما این مقام در تعیین نخست‌وزیر و رئیس بانک مرکزی و مشخص کردن سیاست خارجه نقش دارد. روسای جمهور چک در ضمن، اغلب نقش مهمی در شکل دادن به آرا دارند و می‌توانند بر سیاست دولت‌ها تاثیر بگذارند.

پاول در دوران کمونیستی به ارتش چکسلواکی پیوست و مثل بابیش در دهه ۱۹۸۰ عضو حزب کمونیست این کشور هم بود. اما مهم‌ترین دوران خدمت نظامی پاول پس از سقوط حکومت کمونیستی و به‌عنوان بخشی از نیروی حافظ صلح سازمان ملل در بوسنی بود که به‌خاطر آن از فرانسه نشان صلیب نظامی شجاعت دریافت کرد. پاول بعدها رئیس ستاد ارتش چک و رئیس کمیته نظامی ناتو شد و در سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد.

رئیس‌جمهوری جدید خواستار کمک بیشتر به اوکراین و انتخاب یورو به عنوان واحد پول چک است و از سیاست‌های مترقی همچون ازدواج هم‌جنس‌گرایان حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان