ثبت نام دختران برای ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ در افغانستان ممنوع شد

یک ماه قبل طالبان تحصیل و اشتغال زنان را در افغانستان منع کردند

وزارت تحصیلات عالی طالبان در ۲۹ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای، تحصیل دختران و زنان را در دانشگاه‌ها منع قرار داد-WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت تحصیلات عالی طالبان با ارسال نامه‌ای جدید به دانشگاه‌های خصوصی افغانستان، دستور داد که تمامی دانشگاه‌ها باید از ثبت‌نام دختران برای ورودی سال ۱۴۰۲ خودداری کنند.

دانشگاه‌های افغانستان از اوایل بهمن، ثبت‌نام دانشجویان جدید را برای تشکیل کلاس‌های درسی در سال ۱۴۰۲ آغاز کردند و کنکور ورودی نیز در جریان ماه‌های بهمن و اسفند برگزار می‌شود.

براساس دستور جدید وزارت تحصیلات عالی طالبان، «ثبت نام دانشجویان اناث تا اطلاع بعدی مجاز نمی‎‌باشد.»

وزارت تحصیلات عالی طالبان در ۲۹ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای، تحصیل دختران و زنان را در دانشگاه‌ها منع قرار داد و گفت به دلیل رعایت نشدن حجاب مورد نظر این گروه توسط دانشجویان و کارکنان زن در دانشگاه‌‌ها، تمامی دانشگاه‌ها باید درهای خود را به روی دختران و زنان ببندند.

صدور این فرمان واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و بیرون از افغانستان در پی داشت. طالبان اعتراضات زنان افغانستان را که در واکنش به ممنوعیت تحصیل در دانشگاه‌ها شکل گرفت، با خشونت سرکوب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک ماه گذشته دو هیئت عالی‌رتبه سازمان ملل متحد به کابل سفر کردند تا در ملاقات رهبران طالبان، آنان را وادار به لغو این فرمان‌ها کنند.

آمنه محمد و مارتین گریفیث معاونان دبیرکل سازمان ملل در ملاقات‌های شان را رهبران طالبان در کابل، از پیامدهای منع تحصیل و اشتغال زنان هشدار دادند و گفتند فرمان‌های صادر شده باید لغو شوند تا زمینه آموزش و کار برای همه زنان و دختران فراهم شود، اما رهبران طالبان به بهانه عملی ساختن شریعت اسلامی بر لازم بودن این فرمان‌ها تاکید کردند.

در این میان، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان در ملاقات با مارتین گریفیث، منع تحصیل و اشتغال زنان را موقتی دانست و گفت رهبران رژیم طالبان برای حل این ممنوعیت تلاش می‌کنند.

پس از منع تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل تاکنون دو نشست برای بررسی این موضوع برگزار کرده است، اما این جلسه‌ها هیچ پیامد مثبتی نداشته‌اند. سفرهای هیئت‌های عالی رتبه سازمان ملل متحد نیز از سوی کارشناسان بی‌دست‌آورد ارزیابی شدند. طالبان در حالی که منع تحصیل و اشتغال زنان را موقتی می‌دانند، با منع ثبت‌نام دختران و زنان برای ورودی دانشگاه‌ها در سال آینده خورشیدی، ادعای خود در مورد موقتی بودن این محدودیت را نقض کردند.

با صدور فرمان جدید طالبان، در سال آینده، هیچ زن و دختری حق حضور در دانشگاه‌‎های افغانستان را نخواهد داشت.