«با گذشت پنج سال از حملات خونین طالبان در افغانستان، هنوز عدالتی وجود ندارد»

دیده‌بان حقوق بشر: در‌مورد جنایات وحشیانه گذشته باید همه عاملان آن‌ها پاسخگو باشند

تظاهرات شهروندان افغان در پاکستان برای توقف کشتار غیرنظامیان  هزاره  در افغانستان - AAMIR QURESHI / AFP

پاتریشیا گوسمن، مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر، روز جمعه هفتم بهمن (۲۷ ژانویه)‌، در یادداشتی در‌مورد حمله خونین ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸ در کابل، خواستار تامین عدالت برای قربانیان جنگ بین طالبان و دولت پیشین افغانستان در سال‌های گذشته شد. او گفت که طالبان در حملات متعددش در طول دهه‌ها شورش، غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند، اما هرگز در‌مورد آن پاسخگو نبوده‌اند.

حمله تروریستی ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸، با انفجار یک آمبولانس بمب‌گذاری‌شده در مرکز شهر کابل انجام شد که در نتیجه آن بیشتر از ۱۰۰ نفر کشته شدند. طالبان مسئولیت این حمله را در آن زمان به عهده گرفتند؛ درست مانند ده‌ها حمله دیگر که طالبان یا اعضای گروه داعش مسئولیت آن را می‌پذیرفتند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، سال ۲۰۱۸ یکی از خونین‌ترین سال‌ها برای غیرنظامیان در افغانستان بود، زیرا از یک‌سو طالبان و داعش حملاتشان را در افغانستان تشدید کردند و از سوی دیگر نیروهای دولت پیشین با همکاری نیروهای خارجی، حملات هوایی را بر مواضع طالبان افزایش دادند.

در یادداشت پاتریشیا گوسمن آمده است که در سال ۲۰۱۸ و در نتیجه تشدید جنگ از هر دو طرف، صدها غیرنظامی به‌طور عمدی یا غیرعمدی کشته شده‌اند و تا‌کنون هیچ‌یک از طرف‌های درگیر در‌مورد این جنایت‌ها پاسخگو نیستند.

مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نوشته است که نیروهای ایالات متحده و دولت پیشین افغانستان در سال ۲۰۱۸، به‌طور چشمگیری حملات هوایی‌شان را افزایش دادند و قوانین نظامی سست‌تری را برای درگیری اتخاذ کردند که به کشته شدن بیش از ۵۰۰ غیرنظامی منجر شد. در این یادداشت آمده است: «در ماه آوریل همان سال و در حمله هوایی دولت افغانستان به یک مدرسه، بیش از ۳۰ کودک کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. مقام‌ها عذرخواهی کردند، اما هیچ‌کس را پاسخگو نکردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاتریشیا گوسمن در این یادداشت همچنین اظهار داشت که علاوه بر جنایات طالبان، پلیس و نیروهای ویژه دولت پیشین افغانستان نیز در سال ۲۰۱۸ به ناپدید ساختن اجباری و شکنجه افراد، ازجمله سوءاستفاده جنسی از کودکان ادامه دادند، اما تحقیق و تعقیب عاملان اصلی این جنایت‌ها موفقیت‌آمیز نبود. در همین حال، گزارش‌های زیادی از اعدام غیرنظامیان و سایر جنایت‌های جنگی که نیروهای ویژه آمریکایی و استرالیایی در سال ۲۰۱۸ مرتکب شدند نیز منتشر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به این جنایت‌ها تاکید می‌کند که با گذشت پنج سال از این حوادث، بیشتر این جنایت‌ها بدون پاسخگویی مانده‌اند و عاملان آنان شناسایی یا مجازات نشده‌اند. البته کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، بریتانیا، پس از خروج از افغانستان نقششان را در جنگ افغانستان و جنایت‌هایی که رخ داده است بررسی می‌کنند، اما طالبان تاکنون هیچ اقدامی در‌این‌باره نکرده‌اند.

مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر همچنین نوشته است که طالبان علاوه بر جنایت‌هایی که در زمان جنگ با دولت پیشین افغانستان انجام داده‌اند، از زمان بازگشتشان به قدرت در اوت ۲۰۲۱ نیز اعدام‌های صحرایی و ناپدید کردن‌های اجباری غیرنظامیان یا نظامیان پیشین را انجام داده‌اند و سیاست‌هایی را اعمال کرده‌اند که حقوق زنان و دختران را به‌شدت محدود می‌کند.

 پاتریشیا گوسمن تصریح کرد: «طالبان در این مدت برای پایان دادن به این نقض شدید حقوق بشر هیچ اقدامی نکرده‌اند، چه رسد به تحقیق یا تعقیب مسئولان این جنایات.»

دیده‌بان حقوق بشر نوشته است که «دادگاه کیفری بین‌المللی به تحقیقاتش در‌مورد جنایت‌های بین‌المللی ادعا شده در افغانستان ادامه می‌دهد و بسیار مهم است که عدالت برای همه عاملان سوءاستفاده‌های جدی اجرا شود.»

پاتریشیا گوسمن از همه طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که هر یک نقش خود را در‌مورد جنگ و تلفات غیرنظامیان در این کشور بررسی کنند و در چرخه دست‌یابی قربانیان به عدالت، به‌طور گسترده سهیم شوند، زیرا دسترسی یک‌ طرفه به عدالت، یا مدنظر گرفتن قربانیان خاص، به تامین عدالت واقعی لطمه می‌زند.

بیشتر از جهان