ممانعت سرکوبگران مسلح به «دوشکا» از برگزاری مراسم چهلم معترض بوکانی

مردم ایذه چهلم حسین سعیدی را به تجمع ضدحکومتی تبدیل کردند

مردم معترض در ایذه روز جمعه با وجود استقرار گسترده نیروهای سرکوبگر و مسدود کردن مسیرهای آرامستان روستای سعیدی این شهر، با حضور گسترده بر مزار حسین سعیدی، چهلم این معترض کشته‌شده را با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» به تجمعی اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند. هم‌زمان، مراسم چهلم محمد حاجی رسول‌پور در شهر بوکان نیز با وجود ممانعت سرکوبگران از حضور مردم بر مزار این معترض کشته‌شده، به اعتراض‌ها در این شهر دامن زد.

از صبح جمعه ۷ بهمن‌ماه، نیروهای سرکوبگر با استقرار گسترده در مناطق مختلف شهر ایذه و همچنین برقراری ایست و بازرسی و مسدود کردن مسیرهای منتهی به «روستای سعیدی» و آرامستان این روستا، با استفاده از صدها نیروی یگان ویژه محدودیت‌های گسترده‌ای را برای ممانعت از حضور مردم در چهلم حسین سعیدی به اجرا گذاشتند.

با وجود همه محدودیت‌ها و فضای به‌شدت امنیتی، جمعی از مردم معترض با عبور از مناطق کوهستانی خود را به روستای سعیدی رسانده و مراسم چهلم حسین سعیدی را با سر دادن شعارهای ضدحکومتی از جمله شعار «مرگ بر خامنه‌ای» برگزار کردند.

مردم معترض همچنین بر مزار حسین سعیدی شعار «از زاهدان تا ایذه، خون از وطن می‌ریزه»، «حسین سعیدی، سردار بختیاری»، «محمود احمدی، سردار بختیاری» سردادند.

حسین سعیدی در جریان یورش گسترده نيروهای سرکوبگر در ۲۰ آذر ماه به روستای پَرسوراخ شهر ایذه کشته شد. محمود احمدی نیز در جریان همین یورش با شلیک نیروهای سرکوبگر کشته شد و این نیروها «مجاهد کورکور» را نیز بازداشت کردند.

این یورش و کشتار پس از کشتار ۲۵ آبان در شهر ایذه انجام شد که در آن، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی چندین نفر از مردم شهر ایذه از جمله کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله، و میلاد سعیدیان را در جریان اعتراض‌های این شهر با شلیک مستقیم گلوله جنگی کشتند.

مقام‌های حکومتی پس از واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی به کشتار مردم ایذه، در سناریویی امنیتی، حمله نیروهای سرکوبگر به روستای پَرسوراخ شهر ایذه را اجرا کردند و مدعی شدند که کشتار مردم ایذه کار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نبوده و افرادی چون حسین سعیدی، محمود احمدی و مجاهد کورکور در آن دخالت داشته‌اند.

این ادعای مقام‌های حکومتی با واکنش تند مردم ایذه مواجه شد و علاوه بر زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، که در مراسم خاکسپاری فرزندش به صراحت اعلام کرد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در میدان هلال احمر ایذه به خودروی حامل او، دو فرزند و همسرش شلیک کرده‌اند، خانواده‌های دیگر کشته‌شدگان ایذه و مردم این شهر نیز ادعای مقام‌های حکومتی را رد کردند.

مهرداد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، نیز در واکنش به این سناریوی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «همانطور که قبلا توسط خانواده با توجه به شواهد میدانی به اشکال گوناگون مطرح شد، هویت شلیک‌کنندگان به ماشین میثم پیرفلک در ۲۵ آبان‌ماه، برای ما، مردم نجیب ایذه و همه وجدان‌های بیدار کاملا واضح، مشخص و غیرقابل تغییر است. ما تحت هیچ شرایطی روایت‌های جعلی و غیرواقعی از قتل جاوید نام کیان و مجروح شدن میثم پیرفلک را نمی‌پذیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عموی کیان پیرفلک با تاکید بر «یادآوری نقش سیاسی اجتماعی قوم بختیاری در تحولات دو سده اخیر ایران به مسئولان تصمیم‌گیر»، افزود: «اعلام می‌داریم ما هیچ‌گونه شکایتی از اسامی مطرح‌شده در رسانه‌های رسمی و شهروندان ایذه‌ای بازداشت‌شده نداریم و انتساب عملیات‌های تروریستی و خرابکارانه به قوم اصیل، نجیب، وطن‌دوست و آزادی‌خواه بختیاری را دور از‌‌ شان و جایگاه این قوم بزرگ می‌دانیم.»

مهرداد پیرفلک خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «اگر اراده‌ای برای معرفی قاتلین واقعی کیان پیرفلک در مسئولان مربوطه باشد، ما استقبال می‌کنیم در غیر این صورت، پیشاپیش رضایت خود را نسبت به تمام کسانی که از میان مردم ایذه با جعل روایت حادثه به‌عنوان قاتل کیان پیرفلک معرفی شوند، اعلام می‌داریم.»

پس از آن نیز مردم ایذه روز پنجشنبه ۸ دی‌ماه، در مراسم چهلم «میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی و سپهر مقصودی»، سه تن از معترضان کشته‌شده در تجمع‌های اعتراضی ۲۵ آبان ماه این شهر، سناریوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی را رد کرده و در شعارهای خود، «حسن سعیدی، محمود احمدی و مجاهد کورکور» را «سرداران بختیاری» خوانده و شعار «مجاهد کورکور اعدام بشه، اینجا قیامت می‌شه» سردادند.

یک ماه بعد، روز پنجشنبه ۶ بهمن‌ماه، در جریان مراسم چهلم «محمود احمدی» نیز، خواهر محمود احمدی در مراسم چهلم برادرش، با اشاره به خانواده میلاد سعیدیان در این مراسم، گفت: «پاسخ ادعاهای حکومت، حضور خانواده شهید راه آزادی میلاد سعیدیان در مراسم چهلم برادر من است، نیروهای امنیتی جاده‌ها را بستند تا خانواده شهدای ۲۵ آبان نتوانند در چهلم برادرم شرکت کنند، اما خانواده میلاد سعیدیان به هر شکلی بود خود را به این مراسم رساندند.»

مادر میلاد سعیدیان روز جمعه نیز با وجود آنکه نیروهای سرکوبگر تمام جاده‌های منتهی به روستای سعیدی را بسته بودند، خود را به مراسم چهلم «حسین سعیدی» در این روستا رساند و به همدردی با مادر سعیدی پرداخت، حضوری که تاکیدی دوباره بر رد سناریویی است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با هدف سرپوش گذاشتن بر کشتار کیان پیرفلک، میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی و سپهر مقصودی و دیگر کشته‌شدگان ایذه آن را طراحی کرده و برای اجرای آن، بار دیگر دست به کشتار حسین سعیدی و محمود احمدی و بازداشت مجاهد کورکور زده‌اند.

هم‌زمان با ایذه روز جمعه ۷ بهمن‌ماه، در شهر بوکان نیز جمعیت گسترده‌ مردم خود را برای شرکت در مراسم چهلم محمد حاجی رسول‌پور آماده کرده بودند، اما نیروهای سرکوبگر با محاصره آرامستان روستای «آلی‌کند» بوکان اجازه عبور مردم و حضورشان در بر مزار این معترض کشته‌شده در آرامستان این روستا را ندادند.

در تصاویری که از استقرار گسترده نیروهای سرکوبگر در اطراف آرامستان آلی‌کند بوکان منتشر شده، نیروهای سرکوبگر علاوه بر سلاح‌های جنگی پرسنلی، با وانت‌های مجهز به «دوشکا» در حال گشت‌زنی در اطراف این آرامستان‌اند.

گزارش‌ها از بوکان حاکی است که اقدام نیروهای سرکوبگر در جلوگیری از برگزاری چهلم محمد حاجی‌رسول‌پور، به فضای اعتراضی در شهر بوکان دامن زده است.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی پیش از این نیز در دهم دی‌ماه، با محاصره آرامستان حاج ابراهیم از چهلم ۷ نفر از معترضان کشته‌شده این شهر جلوگیری کرده و با شلیک مستقیم به سوی مردم معترض، دست‌کم یک جوان به نام برهان الیاسی را کشتند و ۱۵ نفر را به‌شدت زخمی کردند.

چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی از زمان برگزاری چهلم مهسا امینی در چهارم آبان‌ماه، به محلی برای تجمع ضد‌حکومتی و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای تبدیل شده است.