ماموران حکومتی زاهدان را به میدان جنگ تبدیل کرده‌اند

شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «ولیعهد کجایی به داد ما بیایی» از شرق تا غرب پایتخت طنین‌انداز شد

خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی که از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ با کشته شدن مهسا ‌امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، با گذشت بیش از ۱۳۳ روز همچنان ادامه دارد و مردم به روش‌های مختلف اعتراضی، مخالفت آشکار خود را با حکومت ایران ابراز می‌کنند.

طنین شعار‌های شبانه مردم، شامگاه پنجشنبه ششم بهمن، همچون شب‌های پیشین در مناطق مختلف تهران ازجمله تهرانپارس، پونک، شهرک نفت، سعادت‌آباد، باغ فیض و شهرک باقری شنیده شد. معترضان از پشت‌بام‌ها و پنجره‌های خانه‌هایشان شعار‌هایی مانند «ولیعهد کجایی به داد ما بیایی»، «مرگ بر مخبر بین مردم»، «هم‌وطنت تیر می‌خوره، به غیرتت بربخوره»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر سپاهی» سر‌دادند.

مردم سوگوار ایذه روز پنجشنبه با وجود جو شدید امنیتی، مراسم چهلم محمد احمدی، از جان‌باختگان خیزش سراسری را به صحنه اعتراض ضدحکومتی تبدیل کردند. خواهر محمود احمدی نیز در سخنانی، برادرش را «سرباز وطن» نامید. محمود احمدی و حسین سعیدی با حمله ماموران حکومتی به روستای پرسوراخ از توابع ایذه کشته شدند و پیکرشان تاکنون به خانواده‌های آنان تحویل نشده است.

مردم شهرستان ایذه هم‌زمان با مراسم چهلم این دو جان‌باخته، اعتصاب سراسری کردند و با بستن مغازه‌ها در کنار قبر‌های خالی آن‌ها سوگواری کردند.

مراسم چهلم سروش پوراحمدی، یکی دیگر از جان‌باختگان خیزش سراسری، نیز عصر روز پنجشنبه در زیباکنار برگزار شد. ماموران امنیتی، اوایل آذرماه، سروش پوراحمدی را در کرج ربودند و در بازداشت به‌شدت شکنجه کردند. او روز ۲۶ آذر در بیمارستان به‌دلیل شدت جراحت‌های ناشی از شکنجه فوت کرد.

مردم معترض شهر اهواز، روز پنجشنبه، یکی از پایگاه‌های بسیج این شهر را به آتش کشیدند. گزارش‌های فعالان و رسانه‌های بلوچستان نیز از جو شدید امنیتی در زاهدان هم‌زمان با هفدهمین جمعه اعتراضی در این شهر حکایت دارد. گفته می‌شود که ماموران امنیتی و انتظامی از روز چهارشنبه‌ ایست بازرسی‌های متعددی را در ورودی‌ها و نقاط مختلف شهر مستقر کرده‌اند. ویدیو‌ها و تصاویری که از زاهدان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، به منطقه جنگی سنگربندی شده با کیسه‌های بزرگ شن شباهت دارد.

کمپین فعالین بلوچ روز پنجشنبه گزارش داد که نیرو‌های نظامی به روستای سورجاه شهرستان لاشار یورش برده‌ و تعدادی از اهالی روستا را بازداشت کرده‌اند. از علت این یورش هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

بازداشت و ناپدیدسازی شهروندان در دیگر نقاط ایران نیز همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش شورای تشکل‌های صنفی معلمان، ماموران امنیتی روز پنجشنبه به خانه کومار شابویی، دانش‌آموز اهل اشنویه، حمله کردند و این کودک را ربودند و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در این گزارش آماده است که بازداشت این کودک بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفت و ماموران امنیتی وسایل شخصی این خانواده ازجمله گوشی‌های تلفن همراه را با خود برده‌اند. همچنین از اتهام انتسابی و محل نگهداری کومار اطلاعی در دسترس نیست.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز خبر داد که ماموران یک شهروند اهل شهرستان کامیاران به نام احمد باباخانی را ربودند و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این سازمان همچنین از ضرب‌وشتم و ربودن چهار جوان به نام‌های سعدی غفاری، سرکوت عبدی، رزگار مصنفی و لقمان مصنفی اهل روستای چور از توابع شهرستان مریوان خبر داد.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران نیز مسلم شعبان‌پور، شهروند اهل بهبهان و وحید جوانی، شهروند اهل تبریز هم بازداشت شده‌اند. طبق اعلام این سازمان، مسلم شعبان‌پور با اتهام «توهین به مقدسات» مواجه است. وحید جوانی نیز به «نشر اکاذیب»، «تبلیغ علیه نظام» و «شرکت در تجمعات غیرقانونی» متهم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده‌سازی‌های امنیتی و صدور احکام سنگین

هم‌زمان با موج بازداشت‌ها و ناپدیدسازی‌های اجباری، احضار شهروندان به دادگاه‌ها و پرونده‌سازی‌های امنیتی برای معترضان نیز ادامه دارد. مهرداد پیرفلک، عمومی کیان پیرفلک، روز پنجشنبه در روایتگر (استوری) اینستاگرام از صدور احضاریه برای برادرش میثم پیرفلک و زینب مولایی‌راد، پدر و مادر کیان، خبر داد و نوشت: «زن‌‌برادر را تعلیق کردند و برای او و برادرم که حتی توان نشستن ندارد و با زخم‌های عمیق و تن بی‌رمق که فقط با برانکارد می‌توان جابه‌جایش کرد، احضاریه می‌فرستند.»

با انتشار گسترده این خبر، دادستان ادعا کرد که پدر و مادر کیان پیرفلک مطابق قانون آیین دادرسی و برای ثبت شکایت احتمالی به دادسرا فراخوانده شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، مریم دریسی، شهروند اهل کازرون نیز که در مهرماه در جریان خیزش سراسری بازداشت شده بود، در بخش اول پرونده قضایی در دادگاه تجدیدنظر استان فارس، به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم شده است. این شهروند معترض پیش‌تر نیز در بخش دیگری از پرونده قضایی خود در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان کازرون، به‌اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و «تظاهر به فعل حرام از طریق کشف حجاب» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

آزاد عباسی، فعال مدنی اهل دهگلان، نیز که ۳۰ شهریور به همراه برادرش، سیروس عباسی، دستگیر شده بود، در شعبه ۲ دادگاه کیفری دهگلان به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «برهم زدن نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به شش سال و چهار ماه محکوم شد. دادگاه این دو برادر به‌صورت آنلاین و بدون داشتن وکیل برگزار شده است.

بررسی‌های خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، حاکی از آن است که در جریان خیزش سراسری دست‌کم ۱۹ هزار و ۵۷۱ شهروند دستگیر شدند و دادگاه‌های جمهوری اسلامی تاکنون ۷۴۳ تن از معترضان را در مجموع بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ ماه حبس محکوم کرده‌اند. همچنین ماموران امنیتی و انتظامی ۵۲۷ شهروند ازجمله ۷۱ کودک را به قتل رساندند.

بر اساس این گزارش، اعتراض‌های مردمی تاکنون در ۱۶۴ شهر ایران و ۱۴۴ مرکز دانشگاهی فراگیر شده است.