خانواده الهه دلاورزی برای آزادی او از کمیته صلیب سرخ درخواست کمک کردند

خانواده الهه مدعی‌اند که طالبان او را دو ماه پیش در پاکستان ربوده و اکنون در زندان کابل زیر شکنجه است

الهه دلاورزی از دو ماه پیش ناپدید شده است - @amina_azarm/twitter

پس از گذشت دو ماه از ناپدید شدن الهه دلاورزی، دانشجویی که مورد شکنجه و تجاوز یک مقام طالبان قرار گرفته و به ازدواج اجباری وادار شده بود، خانواده دلاورزی طی یک نامه سرگشاده از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان برای آزادی او از اسارت طالبان درخواست کمک کردند.

خانواده الهه دلاورزی در این نامه به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته‌اند که نیروهای طالبان اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۲ الهه را از پناهگاهش در پاکستان ربوده‌اند و آنان مطمئن‌اند که او در زندان طالبان در کابل است. خانواده این زن جوان از دفتر کمیته صلیب سرخ در افغانستان خواستند که «در همکاری با دفتر یوناما برای آزادی الهه دلاورزی از زندان طالبان تلاش کنند.»

خواهر الهه دلاورزی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که دو روز پس از ناپدید شدن الهه در پاکستان، یک تماس تلفنی از یک شماره افغانستان دریافت کرده‌اند که در آن الهه «با صدای شکسته که نشان‌دهنده وضعیت بد او بود» از خانواده‌اش خواست تا به کابل بیایند و او را از نیروهای طالبان تحویل بگیرند.

خواهر الهه گفت: «در پس‌زمینه صدای الهه، صدای قاری سعید خوستی (از مقام‌های ارشد شبکه حقانی و کسی که الهه را به ازدواج با خود وادار کرده بود) همراه با صدای جیغ و فریاد چند زن دیگر شنیده می‌شد.» او همچنین افزود: «الهه فقط گفت شاهین ریاست ۴۰ (بازداشتگاه اداره استخبارات طالبان) دست‌وپایم را با زنجیر… و دیگر صدایش قطع شد و فقط صدای جیغ آمد و تماس قطع شد.»

خواهر الهه دلاورزی با استناد به این مدارک مدعی شد که الهه دلاورزی در زندان اداره استخبارات طالبان است و تحت شکنجه قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده الهه در نامه به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز گفته‌اند که مفتی‌های طالبان، به‌ویژه شیخ عبدالحکیم حقانی و عبدالحمید حماسی مفتی ارشد طالبان، از چندی پیش فتوای مرگ الهه را صادر کرده بودند و قاری سعید خوستی نیز او را به توهین به مقدسات که جزای آن سنگسار است، متهم کرده بود.

خانواده الهه دلاورزی که پیش از این نیز دو نامه سرگشاده و یک نامه محرمانه به دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) فرستاده بودند، می‌گویند که تاکنون پاسخ رضایت‌بخشی دریافت نکرده‌اند.

الهه دلاورزی، دانشجوی رشته پزشکی در کابل بود که اوایل سال ۲۰۲۲ در یک ایست بازرسی طالبان بازداشت شد. الهه دلاورزی مدعی شد که قاری سعید خوستی، عضو ارشد شبکه حقانی، او را در زندان مورد تجاوز و شکنجه قرار داده و سپس به ازدواج با خود وادار کرده است.

الهه دلاورزی بعد از هشت ماه زندگی در خانه سعید خوستی، ماه اوت ۲۰۲۲، با انتشار ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی این ماجرا را شرح داد. این افشاگری به‌صورت بسیار گسترده در افغانستان و جهان بازتاب داشت و حتی به اختلاف بین اعضای ارشد طالبان منجر شد.

الهه چند روز پس از این افشاگری، با کمک یک گروه امدادرسان، از کابل به پاکستان منتقل شد. او به‌مدت سه ماه با خانواده‌اش در یک مکان مخفی در پاکستان زندگی کرد.

به گفته خانواده الهه دلاورزی، طالبان از طریق رابط‌های افغان که در گروه امدادرسانی کار می‌کردند، محل اختفای الهه در پاکستان را پیدا کردند و سرانجام در اواخر ماه نوامبر او را از خانه‌اش در پاکستان ربودند.